Studium Języków Obcych
Co z tym B2?
Wymagania językowe w świetle KRK
Wraz z rozpoczęciem nowego roku akademickiego wszyscy studenci pierwszego roku zapoznali się z zasadami zaliczenia lektoratu języka obcego, obowiązującymi w naszej Uczelni od ubiegłego roku. Zgodnie z wymogami wprowadzonymi przez Krajowe Ramy Kwalifikacji dla wszystkich szkół wyższych pierwszego stopnia ( ustawa z listopada 2011 ), każdy absolwent powinien zakończyć lektorat języka obcego na poziomie B2. Jak przyznawała większość studentów, dotychczas nie znali Europejskiej Skali Kompetencji Językowych, do których odwołuje się wspomniana ustawa.
Wyróżniamy 6 poziomów od najniższego A1 poprzez A2, B1, B2, C1 do najwyższego C2. Szczegółowy opis umiejętności językowych obowiązujących na danym poziomie znajduje się w gablotach Studium, jak również na naszej stronie internetowej. Poziom B2 to w przybliżeniu poziom matury rozszerzonej i osiągnięcie go nie byłoby większym problemem po 120 godzinach nauki w trakcie lektoratu, gdyby studenci w wyniku egzaminu maturalnego zdali język obcy na ponad 80% w przypadku matury podstawowej lub maturę rozszerzoną na ponad 50%.
Dla wszystkich, których wyniki matury były niższe, 120 godzin na lektoracie może nie wystarczyć do zdania egzaminu na wymaganym poziomie. Niezbędna staje się, tak podkreślana przez Krajowe Ramy Kwalifikacji, praca własna studenta – samokształcenie.
Jak pomagamy naszym studentom?
Już od ubiegłego roku oferujemy kursy wyrównawcze w cenie ok. 3,3 zł za godzinę lekcyjną ( przy grupie 20 osób), polecamy dodatkowe ćwiczenia droga e-learningu, na stronie internetowej można znaleźć listę książek przydatnych do nauki, a dostępnych w uczelnianej bibliotece.
W ubiegłym roku zorganizowaliśmy 7 dodatkowych grup wyrównawczych, w tym roku tylko 2, co mogłoby wskazywać na dużą wiarę studentów w pomyślne zakończenie lektoratu. Wyniki przeprowadzonych przez nas w maju próbnych egzaminów na poziomie B2, są jednak mało optymistyczne. Na półmetku nauki testu na tym poziomie nie zaliczyło ok. 70 % studentów.
Z pewnością minimum 30%, gwarantujące zdanie matury nawet na poziomie podstawowym, rozleniwia wielu uczniów i na pewno nie motywuje do wytężonej pracy. Oczekiwany wysoki poziom znajomości języka po 120 godzinach lektoratu na studiach wyższych może być dla niektórych sporym zaskoczeniem. Warto jednak potraktować naukę języka priorytetowo –od naszych umiejętności może zależeć dalsza edukacja na studiach drugiego stopnia (wymagany poziom C1)lub lepsza praca w Polsce lub za granicą.
Dobrym sposobem na potwierdzenie swoich kompetencji językowych jest zdanie jednego z wielu egzaminów Uniwersytetu Cambridge oferowanych w Wewnętrznym Ośrodku Egzaminacyjnym działającym w PWSZ w Krośnie. Obecnie dwie grupy studentów (zajęcia w poniedziałek lub piątek) przygotowują się na bezpłatnych kursach do egzaminu PET poziom B1. Zebraliśmy również grupę studentów, która w czerwcu 2014 chciałaby przystąpić do egzaminu FCE (B2).
Jak studiować za granicą
W zorganizowanym 25 listopada 2013 r. przez Studium spotkaniu z przedstawicielami British Council wzięło udział ok. 60 uczniów zainteresowanych szansami dalszej nauki na uczelniach europejskich i amerykańskich. Uzyskali przydatne informacje na temat zasad aplikowania i stawianych wymogów językowych (w tym egzaminach IELTS). Zapoznali się również z działalnością UCAS (The Universities and Colleges Admission Service) organizacji pośredniczącej w składaniu podań na studia w Wielkiej Brytanii.
Kursy języka angielskiego technicznego
W październiku 2013 r. rozpoczęły się 60 godzinne kursy języka angielskiego technicznego oferowane dla studentów Budownictwa, Energetyki, Inżynierii Środowiska, Informatyki oraz Mechaniki i Budowy Maszyn, prowadzone w ramach unijnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Kursy oferują naukę fachowego słownictwa z wykorzystaniem nowoczesnych książek, skryptów, materiałów multimedialnych oraz ciekawe dyskusje na branżowe tematy pod czujnym okiem doświadczonych lektorów.
Europejski Dzień Języków
Europa posiada 24 języki urzędowe, a na jej terytorium istnieje ponad 60 lokalnych wspólnot posługujących się językami regionalnymi lub językami mniejszości. Głównym celem zorganizowanego po raz pierwszy w PWSZ w Krośnie Dnia Języków było zwrócenie uwagi na tę różnorodność lingwistyczną, wielojęzyczność i potrzebę nauki języków obcych.
W ramach Strefy Studium Języków Obcych ponad stu uczniów pisało testy diagnostyczne z języka angielskiego i niemieckiego, których wyniki pomogły ustalić aktualny poziom językowy każdego z uczniów wg Europejskiej Skali Kompetencji Językowych. Uczestnicy mogli sprawdzić swoje siły w dyktandach z języka angielskiego, które przeprowadziliśmy w dwóch grupach - dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
Udział Studium Języków Obcych w obchodach Klimatów PWSZ, Świetlnego Miasta i Nocy Nauki .W czasie dużych imprez popularyzatorskich PWSZ wszyscy chętni mogli sprawdzić swoje umiejętności w zakresie poprawnej pisowni, słuchania i rozumienia tekstu w języku angielskim w testach diagnostycznych z języków obcych (angielski, niemiecki, francuski, hiszpański) oraz dyktandach. Dla dzieci i młodzieży gimnazjalnej dyktando miało charakter obrazkowy – Posłuchaj i narysuj!, natomiast dla dorosłych - formę bardziej tradycyjną -Posłuchaj i napisz!
Lektorzy Studium Języków Obcych udzielali również wszelkich informacji dotyczących Wewnętrznego Ośrodka Egzaminacyjnego British Council, organizowanych egzaminówmiędzynarodowych oraz kursów językowych ACADEMIA.
29 listopada 2013 lektorzy SJO uczestniczyli w konferencji Cambridge English Examination Day w Krakowie wzbogacając swoją wiedzę dotyczącą przeprowadzanych egzaminów oraz poznając nowe techniki efektywnego nauczania języków obcych.
Najbliższe plany
11 kwietnia 2014, przy okazji siódmej edycji Konkursu Języka Angielskiego, Studium Języków Obcych we współpracy z British Council zorganizuje warsztaty metodyczne dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych naszego regionu.