Zagadnienia do egzaminu dyplomowego na kierunku pedagogika w roku akademickim 2015/2016 w odniesieniu do efektów kształcenia
Zagadnienie odnoszące się do efektów kształcenia |
Szczegółowy wykaz pytań w odniesieniu do realizowanych w toku studiów treści kształcenia |
Pedagogika jako nauka, jej przedmiot zainteresowań, terminologia, metodologia badań.
|
1 Czym zajmuje się pedagogika jako nauka? 2 Na czym polega związek i współpraca pedagogiki z innymi naukami? 3 Proszę zdefiniować pojęcia: kształcenia, wychowanie, edukacja, samowychowanie. 4 Proszę wymienić i scharakteryzować techniki badawcze stosowane w badaniach pedagogicznych. 5 Proszę przedstawić poglądy pedagogiczne wybranych pedagogów i sformułować wnioski praktyczne |
Subdyscypliny pedagogiki
|
1 Proszę wymienić i scharakteryzować subdyscypliny pedagogiczne. 2 Co to jest TEORIA WYCHOWANIA i czym się zajmuje? 3 Co to jest DYDAKTYKA i czym się zajmuje?
|
Cele, metody i zasady kształcenia |
1 Proszę zdefiniować pojęcie cele kształcenia i omówić wybraną typologię celów 2 Proszę podać zalety i wady operacjonalizacji celów kształcenia 3 Proszę wymienić i omówić aktywizujące metody nauczania 4 Proszę wymienić i scharakteryzować metody nauczania w ujęciu wybranego autora 5 Proszę wymienić i scharakteryzować zasady kształcenia |
Cele, metody i strategie wychowania |
1 Proszę zdefiniować pojęcie cele wychowania i omówić wybrane cele wychowania 2 Proszę wymienić i scharakteryzować metody wychowania 3 Proszę wymienić i scharakteryzować strategie wychowania 4 Proszę wymienić i scharakteryzować style wychowania
|
Cele, metody i zasady opieki |
1 Proszę zdefiniować pojęcia: opieka, pomoc, wsparcie. 2 Proszę wymienić i scharakteryzować cele opieki 3 Proszę wymienić i scharakteryzować zasady opieki nad podopiecznym
|
Badania w pedagogice- etapy postępowania badawczego. Podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze |
1 Proszę wymienić metody badawcze stosowane w pedagogice. 2 Proszę podać różnicę między metodą a techniką badawczą. 3 Proszę wymienić elementy procedury badawczej. 4 Proszę omówić sposób konstruowania ankiety lub innego wybranego narzędzia badawczego. |
Filozoficzne, psychologiczne i społeczne podstawy edukacji |
1 Proszę przedstawić związki filozofii jako nauki z pedagogiką 2 Proszę przedstawić wybrane psychologiczne aspekty edukacji 3 Proszę zdefiniować pojęcia rola społeczna, grupa społeczna, interakcje społeczne 4 Proszę przedstawić socjologiczne koncepcje kultury |
Rozwój człowieka w ujęciu biologicznym, psychologicznym i społecznym |
1 Proszę scharakteryzować biologiczne aspekty rozwoju człowieka 2 Proszę wyjaśnić, czym jest dojrzałość szkolna dziecka w kontekście biomedycznym oraz wskazać czynniki ryzyka tkwiące w środowisku życia dziecka 3 Proszę scharakteryzować etapy psychologicznego rozwoju dziecka 4 Proszę zdefiniować pojęcia socjalizacja pierwotna i wtórna, instytucja społeczna, ruchliwość społeczna. 5 Proszę przedstawić wybrane aspekty rozwoju społecznego człowieka
|
Podstawowe środowiska wychowawcze (rodzina,, szkoła, grupa rówieśnicza) i procesy w nich zachodzące |
1 Proszę wymienić podstawowe środowiska wychowawcze człowieka i wskazać zachodzące w nich procesy. 2 Proszę zdefiniować rodzinę jako środowisko wychowawcze i wymienić jej funkcje. 3 Proszę omówić najważniejsze przemiany i problemy współczesnej rodziny? 4 Jakich zmian potrzebuje współczesna rodzina, aby lepiej pełniła swoje założone funkcje? 5 Proszę scharakteryzować środowisko wychowawcze szkoły i wymienić jej funkcje. 6 Proszę scharakteryzować funkcjonowanie współczesnej szkoły, wskazać zachodzące w niej procesy i najważniejsze problemy 7 Jakie zmiany i rozwiązania należy wprowadzić w funkcjonowaniu współczesnej polskiej szkoły? 8 Proszę scharakteryzować grupę rówieśniczą i omówić jej socjalizacyjną rolę. 9 Proszę omówić typy grup rówieśniczych. 10 Jakie funkcje pełni grupa rówieśnicza i, jakie niesie zagrożenia dla rozwoju młodego człowieka? |
Przedszkola, szkoła podstawowa i inne placówki oświatowo-wychowawcze oraz opiekuńcze |
PSO z TP 1 Proszę wymienić i scharakteryzować formy opieki zastępczej typu rodzinnego dla dzieci i młodzieży 2 Proszę przedstawić zadania świetlicy szkolnej oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej 3 Proszę scharakteryzować działalność świetlicy środowiskowej 4 Jakie cele realizuje świetlica szkolna a jakie świetlica środowiskowa? Proszę dokonać ujęcia porównawczego 5 Proszę przedstawić pozytywne i negatywne strony wychowania instytucjonalnego, na przykładzie domu dziecka. 6 Proszę omówić działalność organizacji pro- senioralnych 7 Proszę zdefiniować pojęcie Uniwersytet III wieku oraz omówić funkcje UTW 8 Proszę scharakteryzować działalność domów pomocy społecznej 9 Proszę omówić zadania pracownika socjalnego w oparciu regulacje prawne 10 Proszę przedstawić instytucje działające na rzecz osób niepełnosprawnych. EW 1 Proszę omówić przedmiot zainteresowań pedagogiki wczesnoszkolnej, jako subdyscypliny nauk pedagogicznych 2 Proszę omówić zadania szkoły w kontekście realizacji Nowej podstawy programowej z 2014 roku 3 Proszę przedstawić swoistość edukacji wczesnoszkolnej 4 Proszę wymienić i omówić cechy środowiska wspierającego rozwój ucznia w wieku wczesnoszkolnym 5 Proszę przedstawić modele środowiska ucznia się dzieci JA 1. Proszę omówić podstawę programową języka angielskiego dla klas I-III 2. Proszę przedstawić swoistość nauczania języka angielskiego w klasach I-III 3. Proszę wskazać czynniki motywujące ucznia w klasach I- 4. Proszę omówić rolę środowiska rodzinnego w nauczaniu języka angielskiego 5. Prosze uzasadnić celowość nauczania jezyka obcego na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym WP 1 Proszę wymienić i omówić placówki wychowania przedszkolnego w Polsce. 2 Proszę wymienić i omówić cechy przedszkoli alternatywnych. 3 Proszę omówić zasady obowiązujące w przedszkolach prowadzonych według koncepcji M. Montessori. 4 Proszę omówić zasady funkcjonowania przedszkola prowadzonego w oparciu o idee R. Steinera. 5 Na czym polega problematyka „europeizmu” w wychowaniu przedszkolnym w krajach Unii Europejskiej. |
Komunikacja interpersonalna i jej uwarunkowania |
1 Proszę zdefiniować pojęcie komunikacja oraz omówić funkcje komunikowania. 2 Proszę opisać strukturę procesu komunikowania. 3 Proszę omówić rodzaje i style komunikacji interpersonalnej 4 Proszę wymienić i opisać czynniki zakłócające przebieg komunikacji interpersonalnej. 5 Jakie znaczenie w pracy nauczyciela, pedagoga ma umiejętności prawidłowego komunikowania się? |
Role, funkcje i zadania nauczyciela, wychowawcy, pedagoga |
1 Jaką rolę pełni nauczyciel-wychowawca klasy? 2 Jakie funkcje ma pełnić wychowawca, pedagog? 3 Jakie są zadania nauczyciela, wychowawcy? 4 Jakie problemy napotyka w swojej pracy nauczyciel, wychowawca i, jak może je rozwiązywać? |
Teoretyczne podstawy kształcenia zintegrowanego, wychowania przedszkolnego, nauczania języka angielskiego i pracy społeczno-opiekuńczej oraz terapeutycznej |
EW 1 Proszę scharakteryzować koncepcję integracji we współczesnej edukacji wczesnoszkolnej 2 Proszę scharakteryzować system oceniania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej 3 Proszę scharakteryzować konstruktywistyczny model kształcenia uczniów klas początkowych (fazy uczenia się) 4 Proszę scharakteryzować odmiany dyskursów wczesnej edukacji (funkcjonalistyczno-behawiorystyczny, humanistyczno-adaptacyjny, krytyczno-emancypacyjny) 5 Proszę scharakteryzować proces usamodzielniania się uczniów klas początkowych szkoły podstawowej WP 1 Proszę przedstawić współczesną koncepcję wychowania przedszkolnego w Polsce. 2 Proszę wymienić i omówić cele i zadania działalności pedagogicznej nauczyciela przedszkola. 3 Na czym polega metodyczne, merytoryczne i metodologiczne przygotowanie nauczyciela przedszkola do pracy. 4 Proszę wymienić i omówić stosowane w przedszkolu formy współpracy z rodzicami. 5 Przedstaw założenia i organizację placówek przedszkolnych. JA 1. Proszę omówić czynnik wieku w nauce języka obcego 2. Proszę omówić podejście integrujące w nauczaniu języka angielskiego 3. Proszę omówić znaczenie poprawnej wymowy w nauczaniu języka angielskiego w klasach I-III 4. Proszę omówić sposoby wprowadzania treści z języka angielskiego w klasach I-III uwzględniające cechy rozwojowe ucznia w wieku wczesnoszkolnym 5. Proszę omówić typowe trudności w nauczaniu języka angielskiego związane z cechami rozwojowymi dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym PSO 1 Proszę przedstawić formy pomocy społecznej w kontekście historycznym. 2 Proszę wskazać powiązania pomocy społecznej i pracy socjalnej 3 Jak należy rozumieć pojęcie opieki w kontekście pracy społeczno-opiekuńczej? 4 Proszę dokonać przeglądu potrzeb człowieka oraz uzasadnić, iż potrzeby ludzkie są podstawą pracy społeczno-opiekuńczej. 5 Proszę omówić system opieki i pomocy społecznej w Polsce
TP 1 Proszę wymienić i omówić zasady terapii pedagogicznej w ujęciu I. Czajkowskiej, K. Herdy. 2 Proszę zdefiniować pojęcie trudności w uczeniu się i przedstawić wybrane rodzaje trudności w uczeniu się. 3 Proszę omówić przyczyny i konsekwencje trudności w uczeniu się dziecka.
|
Planowanie i realizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w edukacji zintegrowanej, przedszkolnej, opiece i terapii |
EW 1 Proszę omówić podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej 2 Proszę omówić program edukacji wczesnoszkolnej 3 Proszę omówić sposoby tworzenia programów autorskich dla klas I-III 4 Proszę omówić sposoby planowania pracy w edukacji wczesnoszkolnej – konstruowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych 5 Proszę omówić sposoby organizacji pracy domowej uczniów klas początkowych WP 1 Co określa podstawa programowa wychowania przedszkolnego? O jakie obszary została wzbogacona w ostatnim czasie? 2 Proszę wymienić i omówić kryteria teoretyczne i formalne określające poprawność programu autorskiego. 3 Proszę wymienić i omówić kryteria jakim powinien odpowiadać plan miesięczny. 4 Jakie elementy powinien obejmować proces przygotowania planu dziennego ( scenariusza zajęć)? 5 Co powinien uwzględniać skonstruowany przez nauczyciela arkusz do indywidualnej pracy z dzieckiem? JA 1. Proszę omówić program nauczania języka angielskiego w klasach I-III 2. Proszę omówić sposoby planowania pracy z uczniami w klasach I-III z języka angielskiego 3. Proszę omówić sposoby planowania pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym 4. Proszę omówić rolę pracy domowej z języka angielskiego w klasach I-III 5. Prosze omówić zasady planowania zajęć z języka angielskiego dla przedszkolaków
PSO 1 Proszę wykazać związek kategorii opieki, z planowaniem kierunków działania. 2 Proszę przedstawić główne problemy rodziny, jako środowiska opiekuńczo-wychowawczego i wskazać sposoby planowania pracy z rodziną. 3 Proszę przedstawić zakres obowiązków osób udzielających pomocy dzieciom i młodzieży 4 Proszę scharakteryzować proces wychodzenia z uzależnień. 5 Proszę omówić działalność wybranych instytucji profilaktyczno-społecznych
TP 1 Proszę wymienić i omówić etapy konstruowania programu terapii dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu wg I. Czajkowskiej i K. Herdy. 2 Proszę wymienić i omówić elementy budowy zajęć terapeutycznych wg J. Jastrząb. 3 Proszę wymienić i omówić zasady terapii pedagogicznej obowiązujące podczas konstruowania jednostki zajęciowej wg J. Jastrząb |
Cele, treści, formy i metody kształcenia i wychowania w nauczaniu zintegrowanym, wychowaniu przedszkolnym, nauczaniu języka obcego pracy społeczno-opiekuńczej i terapeutycznej |
EW 1 Proszę wymienić i omówić cele edukacji wczesnoszkolnej 2 Proszę wymienić i omówić aktywizujące metody kształcenia realizowane w edukacji wczesnoszkolnej 3 Proszę wymienić i omówić metody wspierania edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej 4 Proszę omówić koncepcję zadań zintegrowanych w edukacji wczesnoszkolnej – istota zadań 5 Proszę wymienić i omówić elementy zintegrowanych zadań w edukacji wczesnoszkolnej WP 1 Proszę wymienić i omówić cele edukacji przedszkolnej. 2 Proszę scharakteryzować metody pracy z dzieckiem polecane przez M. Kwiatowską. 3 Proszę wymienić i omówić formy organizacyjne procesu kierowania rozwojem dzieci wprowadzające je w świat obowiązku i pracy. 4 Proszę przedstawić strukturę i zakres treści programowych w edukacji przedszkolnej. 5 Proszę wymienić i omówić zasady pracy dydaktyczno – wychowawczej w wychowaniu przedszkolnym według M. Kwiatowskiej. JA 1. Proszę omówić cele nauczania języka angielskiego na etapie edukacji zintegrowanej 2. Proszę wymienić i omówić metody stosowane w nauczaniu języka angielskiego na etapie klas początkowych 3. Proszę omówić znaczenie metod aktywizujących w nauczaniu języka angielskiego na etapie klas I-III 4. Proszę wymienić i omówić formy organizacyjne stosowane w nauczaniu języka angielskiego na etapie klas początkowych 5. Proszę omówić budowę scenariusza zajęć z języka angielskiego dla klas I-III PSO 1 Proszę wymienić i omówić bariery w życiu osób niepełnosprawnych oraz wskazać sposoby przeciwdziałania ich powstawaniu 2 Proszę omówić obszary aktywności człowieka starego oraz wskazać sposoby zapobiegania samotności i odrzuceniu seniorów 3 Co zrobić z czasem wolnym? Proszę omówić kategorię czasu wolnego w pracy społeczno-opiekuńczej. 4 Proszę wyjaśnić pojęcie praca socjalna i wskazać główne metody działania w pracy socjalnej. 5 Proszę omówić role środowiska lokalnego i jego zadania wobec osób potrzebujących. TP 1 Proszę wymienić i omówić formy organizacyjne pracy terapeutycznej. 2 Proszę omówić system wspierania rozwoju percepcyjno-motorycznego N.C. Kepharta. 3 Proszę podać przykłady ćwiczeń proponowanych przez N.C. Kepharta sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi dziecka. 4 Proszę omówić metodę kinezjologii edukacyjnej P.E. Dennisona. 5 Proszę podać przykłady ćwiczeń zwiększających gotowość do uczenia się (Picie wody, Punkty na myślenie, Ruchy naprzemienne, Pozycja Dennisona) 6 Proszę wymienić i omówić wybrane ćwiczenia P.E. Dennisona, np. leniwe ósemki, Kapturek myśliciela, Słoń oraz wskazać ich zastosowanie w procesie edukacji dziecka |
Specyfika rozwiązań metodycznych w edukacji wczesnoszkolnej, przedszkolnej, nauczaniu języka angielskiego, pracy społeczno-opiekuńczej i terapeutycznej |
EW 1 Proszę przedstawić kryteria i funkcje podręczników dla klas I-III szkoły podstawowej 2 Proszę przedstawić koncepcję konstruowania podręczników dla klas początkowych 3 Proszę dokonać oceny oferty edukacyjnej dla klas I-III (podręcznik ministerialny) i sformułować wnioski w tym zakresie 4 Proszę omówić koncepcję pedagogiczną C. Freineta i jej zastosowanie w edukacji wczesnoszkolnej 5 Proszę przedstawić koncepcję pedagogiczną M. Montessori i jej zastosowanie w edukacji wczesnoszkolnej WP 1 Jakie rodzaje działalności problemowej w pracy z dziećmi przedszkolnymi proponują S. Goffin i C. Tull. Proszę podać przykłady. 2 Na czym polega planowanie zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym w ujęciu S. Krogh”a i Bromley”a autorów programu zwanego „pajęczyną”? 3 Proszę przedstawić ogólne założenia pracy z dziećmi metodą eTwinning. 4 Proszę podać ogólne założenia i cele Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz. 5 Proszę omówić strukturę zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu M. Bogdanowicz. JA 1. Proszę przedstawić sposoby wykorzystania piosenek i rysowanek na lekcji języka angielskiego w klasach I-III 2. Proszę przedstawić sposoby wykorzystania tekstów narracyjnych w nauczaniu języka angielskiego w klasach I-III 3. Proszę przedstawić zagadnienie nauczania sprawności językowych 4. Proszę na wybranym przykładzie przedstawić zastosowanie metody zadaniowej w nauczaniu języka angielskiego w klasach I-III 5. Proszę przedstawić sposoby wykorzystania gier jezykowych w klasach początkowych PSO 1 Proszę omówić zadania instytucji profilaktycznych i ośrodków wczesnej interwencji. 2 Proszę przedstawić działalność poradni psychologiczno-pedagogicznych? 3 Proszę przedstawić sposoby pomocy dzieciom osieroconym. 4 Proszę przedstawić procedurę adopcji 5 Proszę omówić sposoby wsparcia osób niepełnosprawnych. 6 Proszę przedstawić działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej. TP 1 Proszę zdefiniować pojęcie zaburzenia zachowania oraz przyporządkować do wskazanych zaburzeń zachowania postępowanie terapeutyczne 2 Proszę omówić obszary występowania zaburzeń zachowania 3 Proszę przedstawić specyfikę rozwiązań metodycznych w procesie socjoterapeutycznym. |
Bezpieczeństwo i higiena pracy w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych i terapeutycznych |
1 Proszę omówić znaczenie przepisów bhp w pracy nauczyciela, pedagoga |
Istota ochrony własności intelektualnej |
1 Proszę zdefiniować pojecie ochrona własności intelektualnej oraz podać zasady ochrony własności intelektualnej |
Technologie informacyjne w pracy pedagogicznej |
1 Proszę omówić znaczenie nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela, pedagoga z dzieckiem, uczniem, wychowankiem, podopiecznym |
Podstawowe przepisy prawa oświatowego |
1 Proszę przedstawić podstawowe rozwiązania prawne, których znajomość jest niezbędna w pracy nauczyciela, pedagoga |