start


Najczęściej oglądane

Newsy

W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi aktualnościami.

Artykuły

W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi aktualnościami.

Aktualności

Zagadnienia do egzaminu dyplomowego na kierunku pedagogika w roku akad. 2015/2016

29-02-2016

Zagadnienia do egzaminu dyplomowego na kierunku pedagogika w roku akademickim 2015/2016 w odniesieniu do efektów kształcenia

Zagadnienie odnoszące się do efektów kształcenia

Szczegółowy wykaz pytań w odniesieniu do realizowanych w toku studiów treści kształcenia

Pedagogika jako nauka, jej przedmiot zainteresowań, terminologia, metodologia badań.

 

1        Czym zajmuje się pedagogika jako nauka?

2        Na czym polega związek i współpraca pedagogiki z innymi naukami?

3        Proszę zdefiniować pojęcia: kształcenia, wychowanie, edukacja, samowychowanie.

4        Proszę wymienić i scharakteryzować techniki badawcze stosowane w badaniach pedagogicznych.

5        Proszę przedstawić poglądy pedagogiczne wybranych pedagogów i sformułować wnioski praktyczne

Subdyscypliny pedagogiki

 

1        Proszę wymienić i scharakteryzować subdyscypliny pedagogiczne.

2        Co to jest TEORIA WYCHOWANIA i czym się zajmuje?

3        Co to jest DYDAKTYKA i czym się zajmuje?

 

Cele, metody i zasady kształcenia

1        Proszę zdefiniować pojęcie cele kształcenia i omówić wybraną typologię celów

2        Proszę podać zalety i wady operacjonalizacji celów kształcenia

3        Proszę wymienić i omówić aktywizujące metody nauczania

4        Proszę wymienić i scharakteryzować metody nauczania w ujęciu wybranego autora

5        Proszę wymienić i scharakteryzować zasady kształcenia

Cele, metody i strategie wychowania

1        Proszę zdefiniować pojęcie cele wychowania  i omówić wybrane cele wychowania

2        Proszę wymienić i scharakteryzować metody wychowania

3        Proszę wymienić i scharakteryzować strategie wychowania

4        Proszę wymienić i scharakteryzować style wychowania

 

Cele, metody i zasady opieki

1        Proszę zdefiniować pojęcia: opieka, pomoc, wsparcie.

2        Proszę wymienić i scharakteryzować cele opieki

3        Proszę wymienić i scharakteryzować zasady opieki nad podopiecznym

 

Badania w pedagogice- etapy postępowania badawczego. Podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze

1        Proszę wymienić metody badawcze  stosowane w pedagogice.

2        Proszę podać różnicę między metodą a techniką badawczą.

3        Proszę wymienić elementy procedury badawczej.

4        Proszę omówić sposób konstruowania ankiety lub innego wybranego narzędzia badawczego.

Filozoficzne, psychologiczne i społeczne podstawy edukacji

1        Proszę przedstawić związki filozofii jako nauki z pedagogiką

2        Proszę przedstawić wybrane psychologiczne aspekty edukacji

3        Proszę zdefiniować pojęcia rola społeczna, grupa społeczna, interakcje społeczne

4        Proszę przedstawić socjologiczne koncepcje kultury

Rozwój człowieka w ujęciu biologicznym, psychologicznym i społecznym

1        Proszę scharakteryzować biologiczne aspekty rozwoju człowieka

2        Proszę wyjaśnić, czym jest dojrzałość szkolna dziecka w kontekście biomedycznym oraz wskazać czynniki ryzyka tkwiące w środowisku życia dziecka

3        Proszę scharakteryzować etapy psychologicznego rozwoju dziecka

4        Proszę zdefiniować pojęcia socjalizacja pierwotna i wtórna, instytucja społeczna, ruchliwość społeczna.

5        Proszę przedstawić wybrane aspekty rozwoju społecznego człowieka

 

Podstawowe środowiska wychowawcze (rodzina,, szkoła, grupa rówieśnicza) i procesy w nich zachodzące

1        Proszę wymienić podstawowe środowiska wychowawcze człowieka i wskazać zachodzące w nich procesy.

2        Proszę zdefiniować rodzinę jako środowisko wychowawcze i wymienić jej funkcje.

3        Proszę omówić najważniejsze przemiany i problemy współczesnej rodziny?

4        Jakich zmian potrzebuje współczesna rodzina, aby lepiej pełniła swoje założone funkcje?

5        Proszę scharakteryzować środowisko wychowawcze szkoły i wymienić jej funkcje.

6        Proszę scharakteryzować funkcjonowanie współczesnej szkoły, wskazać zachodzące w niej procesy i najważniejsze problemy

7        Jakie zmiany i rozwiązania należy wprowadzić w funkcjonowaniu współczesnej polskiej szkoły?

8        Proszę scharakteryzować grupę rówieśniczą i omówić jej socjalizacyjną rolę.

9        Proszę omówić typy grup rówieśniczych.

10    Jakie funkcje pełni grupa rówieśnicza i, jakie niesie zagrożenia dla rozwoju młodego człowieka?

Przedszkola, szkoła podstawowa i inne placówki oświatowo-wychowawcze oraz opiekuńcze

PSO z TP

1        Proszę wymienić i scharakteryzować formy opieki zastępczej typu rodzinnego dla dzieci i młodzieży

2        Proszę przedstawić zadania świetlicy szkolnej oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej

3        Proszę scharakteryzować działalność świetlicy środowiskowej

4        Jakie cele realizuje świetlica szkolna a jakie świetlica środowiskowa? Proszę dokonać ujęcia porównawczego

5        Proszę przedstawić pozytywne i negatywne strony wychowania instytucjonalnego, na przykładzie domu dziecka.

6        Proszę omówić działalność organizacji pro- senioralnych

7        Proszę zdefiniować pojęcie Uniwersytet III wieku oraz omówić funkcje UTW

8        Proszę scharakteryzować działalność domów pomocy społecznej

9        Proszę omówić zadania pracownika socjalnego w oparciu regulacje prawne

10    Proszę przedstawić instytucje działające na rzecz osób niepełnosprawnych.

EW

1        Proszę omówić przedmiot zainteresowań pedagogiki wczesnoszkolnej, jako subdyscypliny nauk pedagogicznych

2        Proszę omówić zadania szkoły w kontekście realizacji Nowej podstawy programowej z 2014 roku

3        Proszę przedstawić swoistość edukacji wczesnoszkolnej

4        Proszę wymienić i omówić cechy środowiska wspierającego rozwój ucznia w wieku wczesnoszkolnym

5        Proszę przedstawić modele środowiska ucznia się dzieci

JA

1.      Proszę omówić podstawę programową języka angielskiego dla klas I-III

2.      Proszę przedstawić swoistość nauczania języka angielskiego w klasach I-III

3.      Proszę wskazać czynniki motywujące ucznia w klasach I-
III do uczenia się języka angielskiego

4.      Proszę omówić rolę środowiska rodzinnego w nauczaniu języka angielskiego

5.   Prosze uzasadnić celowość nauczania jezyka obcego na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym

WP

1        Proszę wymienić i omówić placówki wychowania przedszkolnego w Polsce.

2        Proszę wymienić i omówić cechy przedszkoli alternatywnych.

3        Proszę omówić zasady obowiązujące w przedszkolach prowadzonych według koncepcji M. Montessori.

4        Proszę omówić zasady funkcjonowania przedszkola prowadzonego w oparciu o idee R. Steinera.

5        Na czym polega problematyka „europeizmu” w wychowaniu przedszkolnym w krajach Unii Europejskiej.

Komunikacja interpersonalna i jej uwarunkowania

1        Proszę zdefiniować pojęcie komunikacja oraz omówić funkcje komunikowania.

2        Proszę opisać strukturę procesu komunikowania.

3        Proszę omówić rodzaje i style komunikacji interpersonalnej

4        Proszę wymienić i opisać czynniki zakłócające przebieg komunikacji interpersonalnej.

5        Jakie znaczenie w pracy nauczyciela, pedagoga ma umiejętności prawidłowego komunikowania się?

Role, funkcje i zadania nauczyciela, wychowawcy, pedagoga

1        Jaką rolę pełni nauczyciel-wychowawca klasy?

2        Jakie funkcje ma pełnić wychowawca, pedagog?

3        Jakie są zadania nauczyciela, wychowawcy?

4        Jakie problemy napotyka w swojej pracy nauczyciel, wychowawca i, jak może je rozwiązywać?

Teoretyczne podstawy kształcenia zintegrowanego, wychowania przedszkolnego, nauczania języka angielskiego i pracy społeczno-opiekuńczej oraz terapeutycznej

EW

1        Proszę scharakteryzować koncepcję integracji we współczesnej edukacji wczesnoszkolnej

2        Proszę scharakteryzować system oceniania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej

3        Proszę scharakteryzować konstruktywistyczny model kształcenia uczniów klas początkowych (fazy uczenia się)

4        Proszę scharakteryzować odmiany dyskursów wczesnej edukacji (funkcjonalistyczno-behawiorystyczny, humanistyczno-adaptacyjny, krytyczno-emancypacyjny)

5        Proszę scharakteryzować proces usamodzielniania się uczniów klas początkowych szkoły podstawowej

WP

1        Proszę przedstawić współczesną koncepcję wychowania przedszkolnego w Polsce.

2        Proszę wymienić i omówić cele i zadania działalności pedagogicznej nauczyciela przedszkola.

3        Na czym polega metodyczne, merytoryczne i metodologiczne przygotowanie nauczyciela przedszkola do pracy.

4        Proszę wymienić i omówić stosowane w przedszkolu formy współpracy z rodzicami.

5        Przedstaw założenia i organizację placówek przedszkolnych.

JA

1.      Proszę omówić czynnik wieku w nauce języka obcego

2.      Proszę omówić podejście integrujące w nauczaniu języka angielskiego

3.      Proszę omówić znaczenie poprawnej wymowy w nauczaniu języka angielskiego w klasach I-III

4.  Proszę omówić sposoby wprowadzania treści z języka angielskiego w klasach I-III uwzględniające cechy rozwojowe ucznia w wieku wczesnoszkolnym

5.  Proszę omówić typowe trudności w nauczaniu języka angielskiego związane z cechami rozwojowymi dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

PSO

1        Proszę przedstawić formy pomocy społecznej w kontekście historycznym.

2        Proszę wskazać powiązania pomocy społecznej i pracy socjalnej

3        Jak należy rozumieć pojęcie opieki w kontekście pracy społeczno-opiekuńczej?

4        Proszę dokonać przeglądu potrzeb człowieka oraz uzasadnić, iż potrzeby ludzkie są podstawą pracy społeczno-opiekuńczej.

5        Proszę omówić system opieki i pomocy społecznej w Polsce

 

TP

1        Proszę wymienić i omówić zasady terapii pedagogicznej w ujęciu I. Czajkowskiej, K. Herdy.

2        Proszę zdefiniować pojęcie trudności w uczeniu się i przedstawić wybrane rodzaje trudności w uczeniu się.

3        Proszę omówić przyczyny i konsekwencje trudności w uczeniu się dziecka.

 

Planowanie i realizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w edukacji zintegrowanej, przedszkolnej, opiece i terapii

EW

1        Proszę omówić podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej

2        Proszę omówić program edukacji wczesnoszkolnej

3        Proszę omówić sposoby tworzenia programów autorskich dla klas I-III

4        Proszę omówić sposoby planowania pracy w edukacji wczesnoszkolnej – konstruowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych

5        Proszę omówić sposoby organizacji pracy domowej uczniów klas początkowych

WP

1        Co określa podstawa programowa wychowania przedszkolnego?  O jakie obszary została wzbogacona w ostatnim czasie?

2        Proszę wymienić i omówić kryteria teoretyczne i formalne określające poprawność programu autorskiego.

3        Proszę wymienić i omówić kryteria jakim powinien odpowiadać plan miesięczny.

4        Jakie elementy powinien obejmować proces przygotowania planu dziennego ( scenariusza zajęć)?

5        Co powinien uwzględniać skonstruowany przez nauczyciela arkusz do indywidualnej pracy z dzieckiem?

JA

1.      Proszę omówić program nauczania języka angielskiego w klasach I-III

2.      Proszę omówić sposoby planowania pracy z uczniami w klasach I-III z języka angielskiego

3.      Proszę omówić sposoby planowania pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym

4.      Proszę omówić rolę pracy domowej z języka angielskiego w klasach I-III

5. Prosze omówić zasady planowania zajęć z języka angielskiego dla przedszkolaków

 

PSO

1        Proszę wykazać związek kategorii opieki, z planowaniem kierunków działania.

2        Proszę przedstawić główne problemy rodziny, jako środowiska opiekuńczo-wychowawczego i wskazać sposoby planowania pracy z rodziną.

3        Proszę przedstawić zakres obowiązków osób udzielających pomocy dzieciom i młodzieży

4        Proszę scharakteryzować proces wychodzenia z uzależnień.

5        Proszę omówić działalność wybranych instytucji profilaktyczno-społecznych

 

TP

1        Proszę wymienić i omówić etapy konstruowania programu terapii dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu wg I. Czajkowskiej i K. Herdy.

2        Proszę wymienić i omówić elementy  budowy zajęć terapeutycznych wg J. Jastrząb.

3        Proszę wymienić i omówić zasady terapii pedagogicznej obowiązujące podczas konstruowania jednostki zajęciowej wg  J. Jastrząb

Cele, treści, formy i metody kształcenia i wychowania w nauczaniu zintegrowanym, wychowaniu przedszkolnym, nauczaniu języka obcego pracy społeczno-opiekuńczej i terapeutycznej

EW

1        Proszę wymienić i omówić cele edukacji wczesnoszkolnej

2        Proszę wymienić i omówić aktywizujące metody kształcenia realizowane  w edukacji wczesnoszkolnej

3        Proszę wymienić i omówić metody wspierania edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej

4        Proszę omówić koncepcję zadań zintegrowanych w edukacji wczesnoszkolnej – istota zadań

5        Proszę wymienić i omówić elementy zintegrowanych zadań w edukacji wczesnoszkolnej

WP

1        Proszę wymienić i omówić cele edukacji przedszkolnej.

2        Proszę scharakteryzować metody pracy z dzieckiem polecane przez  M. Kwiatowską.

3        Proszę wymienić i omówić formy organizacyjne procesu kierowania rozwojem dzieci wprowadzające je w świat obowiązku i pracy.

4        Proszę przedstawić strukturę i zakres treści programowych w edukacji przedszkolnej.

5        Proszę wymienić i omówić zasady pracy dydaktyczno – wychowawczej w wychowaniu przedszkolnym według M. Kwiatowskiej.

JA

1.      Proszę omówić cele nauczania języka angielskiego na etapie edukacji zintegrowanej

2.      Proszę wymienić i omówić metody stosowane w nauczaniu języka angielskiego na etapie klas początkowych

3.      Proszę omówić znaczenie metod aktywizujących w nauczaniu języka angielskiego na etapie klas I-III

4.      Proszę wymienić i omówić formy organizacyjne stosowane w nauczaniu języka angielskiego na etapie klas początkowych

5.      Proszę omówić budowę scenariusza zajęć z języka angielskiego dla klas I-III

PSO

1        Proszę wymienić i omówić bariery w życiu osób niepełnosprawnych oraz wskazać sposoby przeciwdziałania ich powstawaniu

2        Proszę omówić obszary aktywności człowieka starego oraz wskazać sposoby zapobiegania samotności i odrzuceniu seniorów

3        Co zrobić z czasem wolnym? Proszę omówić kategorię czasu wolnego w pracy społeczno-opiekuńczej.

4        Proszę wyjaśnić pojęcie praca socjalna i wskazać główne metody działania w pracy socjalnej.

5        Proszę omówić role środowiska lokalnego i jego zadania wobec osób potrzebujących.

TP

1        Proszę wymienić i omówić formy organizacyjne pracy terapeutycznej.

2        Proszę omówić system wspierania rozwoju percepcyjno-motorycznego N.C. Kepharta.

3        Proszę podać przykłady ćwiczeń proponowanych przez  N.C. Kepharta sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi dziecka.

4        Proszę omówić metodę kinezjologii edukacyjnej P.E. Dennisona.

5        Proszę podać przykłady ćwiczeń zwiększających gotowość do uczenia się (Picie wody, Punkty na myślenie, Ruchy naprzemienne, Pozycja Dennisona)

6        Proszę wymienić i omówić wybrane ćwiczenia P.E. Dennisona, np. leniwe ósemki, Kapturek myśliciela, Słoń oraz wskazać ich zastosowanie w procesie edukacji dziecka

Specyfika rozwiązań metodycznych w edukacji wczesnoszkolnej, przedszkolnej, nauczaniu języka angielskiego, pracy społeczno-opiekuńczej i terapeutycznej

EW

1        Proszę przedstawić kryteria i funkcje podręczników dla klas I-III szkoły podstawowej

2        Proszę przedstawić koncepcję konstruowania podręczników dla klas początkowych

3        Proszę dokonać oceny oferty edukacyjnej dla klas I-III (podręcznik ministerialny) i sformułować wnioski w tym zakresie

4        Proszę omówić koncepcję pedagogiczną C. Freineta  i jej zastosowanie w edukacji wczesnoszkolnej

5        Proszę przedstawić koncepcję pedagogiczną M. Montessori i jej zastosowanie w edukacji wczesnoszkolnej

WP

1        Jakie rodzaje działalności problemowej w pracy z dziećmi przedszkolnymi proponują S. Goffin i C. Tull. Proszę podać przykłady.

2        Na czym polega planowanie zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym w ujęciu S. Krogh”a  i Bromley”a  autorów programu zwanego „pajęczyną”?

3        Proszę przedstawić ogólne założenia pracy z dziećmi metodą eTwinning.

4        Proszę podać ogólne założenia i cele Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz.

5        Proszę omówić strukturę zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu M. Bogdanowicz.

JA

1.      Proszę przedstawić sposoby wykorzystania piosenek i rysowanek na lekcji języka angielskiego w klasach I-III

2.      Proszę przedstawić sposoby wykorzystania tekstów narracyjnych w nauczaniu języka angielskiego w klasach I-III

3.      Proszę przedstawić zagadnienie nauczania sprawności językowych

4.      Proszę na wybranym przykładzie przedstawić zastosowanie metody zadaniowej w nauczaniu języka angielskiego w klasach I-III

5. Proszę przedstawić sposoby wykorzystania gier jezykowych w klasach początkowych

PSO

1        Proszę omówić zadania instytucji profilaktycznych i ośrodków wczesnej interwencji.

2        Proszę przedstawić działalność poradni psychologiczno-pedagogicznych?

3        Proszę przedstawić sposoby pomocy dzieciom osieroconym.

4        Proszę przedstawić procedurę adopcji

5        Proszę omówić sposoby wsparcia osób niepełnosprawnych.

6        Proszę przedstawić działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej.

TP

1        Proszę zdefiniować pojęcie zaburzenia zachowania oraz przyporządkować do wskazanych zaburzeń zachowania postępowanie terapeutyczne

2        Proszę omówić obszary występowania zaburzeń zachowania

3        Proszę przedstawić specyfikę rozwiązań metodycznych w procesie socjoterapeutycznym.

Bezpieczeństwo i higiena pracy w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych i terapeutycznych

1        Proszę omówić znaczenie przepisów bhp w pracy nauczyciela, pedagoga

Istota ochrony własności intelektualnej

1        Proszę zdefiniować pojecie ochrona własności intelektualnej oraz podać zasady ochrony własności intelektualnej

Technologie informacyjne w pracy pedagogicznej

1        Proszę omówić znaczenie nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela, pedagoga z dzieckiem, uczniem, wychowankiem, podopiecznym

Podstawowe przepisy prawa oświatowego

1        Proszę przedstawić podstawowe rozwiązania prawne, których znajomość jest niezbędna w pracy nauczyciela, pedagoga

 

 

lista aktualności
zporr
Zakupu oprogramowania dokonano w ramach projektu “Budowa szerokopasmowej regionalnej sieci internetowej w Krośnie i w powiecie krośnieńskim współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego"
bip
© 2010.All rights reserved. Realizacja: ideo,
Powered by CMS Edito