Na jubileuszu obecni byli posłowie, przedstawiciel Rzecznika Praw Dziecka, przedstawiciele samorządu różnych szczebli oraz podmiotów działających na rzecz dziecka i jego rodziny. Rektora Uczelni reprezentował Dyrektor Instytutu Politechnicznego dr Dominik Wróbel. Obecni byli także pracownicy Zakładu Pedagogiki dr Barbara Lulek i dr Łucja Reczek-Zymróz oraz studenci drugiego i trzeciego roku pedagogiki społeczno-opiekuńczej z terapią pedagogiczną. Spotkanie miało uroczysty charakter. Zaprezentowały się dzieci – wychowankowie rodzin zastępczych we wzruszającym programie słowno-muzycznym poświęconym tworzeniu i funkcjonowaniu pieczy zastępczej. Przedstawiono historię jednej z rodzin zastępczych, która wychowała 26 podopiecznych. Wręczono także statuetkę „Wielkie Serce” pani Agnieszce Zygarowicz, za działalność na rzecz rodzicielstwa zastępczego w 2015 roku. Podziękowania otrzymała także dr Barbara Lulek za zrealizowanie w roku akad. 2015/2016 wspólnie ze studentami projektu badawczego na temat funkcjonowania rodzin zastępczych. Postepowanie badawcze wdrożono na prośbę zarządu Stowarzyszenia Wielkie Serce, za zgodą Pana Rektora. W projekcie uczestniczyli studenci pedagogiki, specjalność pedagogika społeczno-opiekuńcza z terapią pedagogiczną W projekcie wyodrębniono kilka obszarów poszukiwań badawczych, które odpowiadały sferom funkcjonowania rodzin zastępczych i ich podopiecznych, w tym sposobom zaspokajania potrzeb wychowanków w rodzinach zastępczych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb opiekuńczo-wychowawczych, potrzeby miłości i uznania, funkcjonowania podopiecznych rodzin zastępczych w środowisku szkolnym, rówieśniczym, sąsiedzkim. W ramach projektu doprecyzowano szczegółowe tematy dla uczestniczących w badaniach studentów:
· Rybak Katarzyna – Zaspokojenie potrzeb podopiecznych rodzin zastępczych (na przykładzie badań prowadzonych wśród wychowanków rodzin zastępczych należących do Podkarpackiego Stowarzyszenia Rodzicielstwa Zastępczego Wielkie Serce)
· Iskierska Jagoda – Realizacja funkcji i zadań opiekuńczo-wychowawczych w rodzinach zastępczych (na przykładzie badań prowadzonych wśród rodzin zastępczych należących do Podkarpackiego Stowarzyszenia Rodzicielstwa Zastępczego Wielkie Serce oraz wychowawców Domu Dziecka im. Janusza Korczaka w Długiem)
· Stachurska Adrianna – Bliskość i dystans w relacjach podopiecznych rodzin zastępczych i wychowanków domów dziecka (na przykładzie badań prowadzonych wśród podopiecznych rodzin zastępczych należących do Podkarpackiego Stowarzyszenia Rodzicielstwa Zastępczego Wielkie Serce oraz wychowanków Domu Dziecka im. Janusza Korczaka w Długiem)
· Hejnar Justyna - Funkcjonowanie wychowanków rodzin zastępczych i domu dziecka w obszarze dydaktycznym i relacjach rówieśniczych w klasie szkolnej (na przykładzie badań prowadzonych wśród wychowanków rodzin zastępczych należących do Podkarpackiego Stowarzyszenia Rodzicielstwa Zastępczego Wielkie Serce oraz wychowanków Domu Dziecka im. Janusza Korczaka w Długiem)
· Kurpiel Aleksandra – Funkcjonowanie wychowanków rodzin zastępczych i domu dziecka w klasie szkolnej i środowisku lokalnym (na przykładzie badań prowadzonych wśród wychowanków rodzin zastępczych należących do Podkarpackiego Stowarzyszenia Rodzicielstwa Zastępczego Wielkie Serce oraz wychowanków Domu Dziecka im. Janusza Korczaka w Długiem)
· Skiba Marta – Funkcjonowanie rodzin zastępczych w środowisku społecznym (na przykładzie badań prowadzonych wśród członków Podkarpackiego Stowarzyszenia Rodzicielstwa Zastępczego Wielkie Serce)
· Śliwa Justyna – Tradycja rodzina w rodzinach zastępczych (na przykładzie badań prowadzonych wśród rodzin zrzeszonych w Podkarpackim Stowarzyszeniu Rodzicielstwa Zastępczego Wielkie Serce)
· Filip Katarzyna – Proces organizacyjno-prawny oraz motywacja małżeństw do założenia rodziny zastępczej (na przykładzie badań prowadzonych wśród rodzin zastępczych należących do Podkarpackiego Stowarzyszenia Rodzicielstwa Zastępczego Wielkie Serce)
· Winiarska Anna – Pomoc i wsparcie wobec rodzin zastępczych (na przykładzie badań prowadzonych wśród rodzin zrzeszonych w Podkarpackim Stowarzyszeniu Rodzicielstwa Zastępczego Wielkie Serce)
Studenci zaprezentowali wnioski z badań zarządowi Stowarzyszenia oraz zgromadzonym rodzicom zastępczym i gościom. Przedstawiciel Rzecznika Praw Dziecka był zainteresowany wynikami badań i poprosił o ich przesłanie do biura Rzecznika Praw Dziecka.
Ponadto studenci drugiego roku pedagogiki społeczno-opiekuńczej z terapią pedagogiczną włączyli się w obchody jubileuszu prowadząc zajęcia z wychowankami rodzin zastępczych. Siłami studentów i dzieci zbudowano piękny, symboliczny dom ze styropianu, który dzieci ozdobiły fantastycznymi rysunkami. Studenci doskonale sprawdzili się w pracy animacyjnej.Gratulujemy studentom!!!!