Pokonywanie kolejnych progów edukacyjnych, przezwyciężanie ograniczeń, niepełnosprawności oraz oswojenie się z własną starością. Wymienione wydarzenia są nieuchronne, są naturalnym elementem życia. Takie spojrzenie na cykl życie człowieka sprawia, że ludzie coraz bardziej świadomie dobierają i poszukują osób towarzyszących i wspierające osobę w krytycznych etapach życia. Każdy rodzic doskonale wie jak ważny jest wybór nauczyciela wychowania przedszkolnego, czy nauczyciela w klasach I-III, którym powierzamy opiekę nad potomstwem. To właśnie nauczyciel może wprowadzić dziecko bez większego wysiłku w świat uporządkowanej wiedzy o świecie, czytania, pisania, rachunków, ortografii, nauki języka angielskiego, ułatwić relacje z rówieśnikami. Twórczy nauczyciel w sposób zabawowy, stosując wymiary i poziomy integracji sprawi, że uczniowi towarzyszy radość w poznawaniu nowych treści. Zawód nauczyciela wychowania przedszkolnego, czy edukacji wczesnoszkolnej, w czasach mocno dynamicznego rynku pracy jest zawodem stabilnym i dającym satysfakcje. Jedna ze studentek pedagogiki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im S. Pigonia w Krośnie, stwierdza: „Jestem nauczycielka przedszkola – zmieniam świat”. W takich słowach opisuje swoje zawodowe zmagania Gabriela Nycz, studentka III roku specjalność edukacja wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym, pracująca jako nauczycielka wychowania przedszkolnego w Niepublicznym Przedszkolu „Stokrotka”. Swoje doświadczenia zawodowe Pani G. Nycz zdobywała na początku jako opiekunka dziecięca w Anglii. „Ta przygoda - jak twierdzi - ukierunkowała jej całe dalsze życie”. Dziś nie wyobraża sobie pracy zawodowej bez kontaktu z dziećmi w wieku przedszkolnym, a studiując specjalność nauczycielską zdobywa niezbędne kompetencje do pracy w zawodzie. Plan studiów ułożony jest w taki sposób, że w kolejnych latach studenci poznają coraz bardziej specjalistyczną wiedzę dotyczącą najpierw edukacji wczesnoszkolnej a następnie wychowania przedszkolnego. W ramach wielu zajęć metodycznych poznają tajniki pracy nauczyciela z małym dzieckiem. Pani Nycz od 2015 roku pracuje w wymienionym przedszkolu prowadząc grupę dzieci 2,5 -3 letnich. Uwielbia swoich podopiecznych, a praca przynosi jej radość i zadowolenie. „W pracy z przedszkolakami najważniejsza jest cierpliwość i rozumienie małego dziecka, kochanie go takim jak jest” - dodaje pani G. Nycz. Stwierdza też, że dzieci są dla niej źródłem radości i siły, a studia na kierunku pedagogika specjalność EWWP to najlepsze rozwiązanie.
Praca z dziećmi w przedszkolu, czy szkole, ale także placówkach opiekuńczych nierzadko łączy się z kontaktem z dziećmi o różnych zaburzeniach. Dane statystyczne zamieszczane w literaturze naukowej, ale także prasie codziennej informują coraz powszechniej o diagnozowaniu deficytów i zaburzeń u uczniów wymagających korekty, kompensacji, rehabilitacji a także terapii pedagogicznej, konieczności pracy z dzieckiem i jego rodziną. Można tutaj wymienić na przykład zaburzenia ze spektrum autyzmu. Dlatego też obserwujemy zwiększone zainteresowanie kierunkiem pedagogika zwłaszcza specjalnościami pedagogika społeczno-opiekuńcza oraz terapia pedagogiczna. W ramach tych specjalności studenci poznają specyfikę pracy w palcówkach udzielających pomocy rodzinie i dziecku z dysfunkcjami. Zagłębiają się w elementy terapii pedagogicznej i socjoterapii, pracy z człowiekiem niepełnosprawnym.
Współczesny człowiek zadaje sobie także pytania o jakość życia, zwłaszcza w wieku podeszłym. Pytania tego typu pojawiają się na marginesie danych demograficznych wskazujących dynamicznie wzrastającą liczbę emerytów, publicznych debat o jakości opieki medycznej, ale także organizacji czasu wolnego i opieki nad seniorami. Dlatego zyskują na popularności kierunki studiów, które przygotowują specjalistów do pracy z człowiekiem chorym nie w pełni sprawnym, starym. Starość przestaje być ujmowana tylko w kategoriach samotności i osamotnienia, nieuleczalnej choroby a także kolejki do specjalisty. Człowiek stary jest wartością samą w sobie, źródłem wiedzy i mądrości życiowej, któremu należy się szacunek i należne miejsce w rodzinie i społeczeństwie. Dostrzec jednak należy, że nie zawsze dzieci gwarantują właściwa opiekę seniorowi. Tempo życia, dyspozycyjność w pracy, odległość od miejsca zamieszkania seniora, emigracja zarobkowa to tylko wybrane czynniki, które powodują, iż w przyszłości rynek usług opiekuńczych wobec seniorów będzie rozwijał się wyjątkowo dynamicznie. Przyszłościowym zawodem są zatem specjalności związane z opieką nad seniorami, połączone z organizacja czasu wolnego. Tego typu doświadczenia maja za sobą kraje europejskie, które już od wielu lat zmagają się ze starzeniem społeczeństwa. Także taką specjalność: opieka nad osobami starszymi z organizacją czasu wolnego można studiować na kierunku pedagogika. Jest to odpowiedź na potrzeby osób starszych wzorowana na rozwiązaniach skandynawskich.
Człowiek od zawsze był ważną kategorią w rozważaniach naukowych wielu subdyscyplin. Różnie ujmowany i definiowany jest także niezwykle ważną kategorią w czasach współczesnych. Małe dziecko prowadzone przez nauczyciela w świat wiedzy i rozumienia świata, będzie za kilka lat budowało otaczający świat, założy rodzinę i najprawdopodobniej wychowa dzieci, stanie się też człowiekiem starym. Na każdym z tych etapów zada sobie pytanie: kim jestem i kto jest przy mnie? Warto odpowiedzieć: Pedagogiem, nauczycielem, opiekunem - człowiekiem, który kocha ludzi – dzieci, młodzież i dorosłych, towarzyszem i inspiratorem ich wielokierunkowej egzystencji.