PODSUMOWANIE PRAKTYK W RAMACH PROJEKTU „PROGRAM PRAKTYK ZAWODOWYCH W PAŃSTWOWYCH WYŻSZYCH SZKOŁACH ZAWODOWYCH” III PSO Z TP - wypowiedzi studentów
Praktyka w Centrum Medyczno-Charytatywnym Caritas w Krośnie. Podjęcie praktyki pilotażowej, możliwość obserwacji pracy opiekunów, terapeuty oraz samych seniorów, przyczyniły się do wzrostu mojej wiedzy teoretycznej w zakresie specyfiki zawodu opiekuna-terapeuty oraz pozwoliły na nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczną działalność. Ponadto mogłam zdobyć pierwsze doświadczenia pedagogiczne, nabyć umiejętność tworzenia scenariuszy zajęć terapeutycznych, samodzielnie formułować cele zajęć, dobierać właściwe metody oraz narzędzia do pracy z grupą. Odbycie praktyki pilotażowej dało mi również możliwość pogłębienia umiejętności, wiedzy oraz zachowań, które są pożądane ze względu na charakter pracy w tego typu instytucji oraz przyczyniło się do rozwinięcia umiejętności komunikacji z seniorami, budowania poprawnych relacji w celu właściwego oddziaływania pedagogicznego.
(Anna Prajsner-Kwolek)
Podczas odbywania praktyk poznałam specyfikę pracy w Hospicjum. Zapoznałam się ze strukturą organizacyjną i zadaniami placówki. Miałam okazje obserwować procesy rozwojowe podopiecznych, ich możliwości, cechy psychologiczne oraz sposoby stymulowania ich aktywności poznawczej i społecznej. Umożliwiła mi zdobycie doświadczenia w organizacji i prowadzenia zajęć terapeutycznych, a także nauczyła mnie umiejętnego oceniania stanu psychicznego osób starszych. Po odbytych praktykach stwierdzam, że PWSZ bardzo dobrze przygotowuje studentów pod względem praktycznym. Było to bardzo ciekawe doświadczenie, które utwierdziło mnie w przekonaniu, iż będę chciała podjąć pracę, jako pedagog.
( Katarzyna Miętus)
W ramach projektu pn. „Program praktyk zawodowych w Państwowych Wyższych Szkołach Zawodowych” miałam możliwość odbycia praktyk w Warsztat Terapii Zajęciowej Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Krośnie. Praktyki te umożliwiły mi w sposób praktyczny wzbogacenie swojej wiedzy, którą zdobyłam podczas studiów. Zapoznałam się ze specyfiką pracy pedagoga oraz strukturą organizacyjną placówki. Obserwowałam formy zajęć prowadzonych na danym stanowisku oraz działania edukacyjno-wychowawcze wspomagających samodzielność podopiecznych. Zdobyłam umiejętności właściwego postępowania w sytuacjach trudnych i zmieniających się. Miałam także możliwość w uczestniczeniu w organizacji wycieczek, uroczystościach okolicznościowych, kiermaszach oraz imprezach środowiskowych. Uważam, że praktyka była dla mnie cennym doświadczeniem, poszerzyłam zakres swoich kwalifikacji i umiejętności, które mam nadzieję wykorzystam w przyszłej pracy zawodowej.
( Paulina Kut)
Odbyte praktyki pilotażowe, pozwoliły mi na bliższe poznanie pracy pedagoga od strony praktycznej. Nauczyły mnie wielu zasad oraz form pracy z grupą, zgłębiły dotychczasową wiedzę dotyczącą radzenia sobie w sytuacjach problemowych. Umożliwiły mi poznanie środowiska, z którym ściśle wiąże się mój przyszły zawód oraz wzbogaciły moje doświadczenie.
(Angelika Bocheńska )
Praktyki, które odbyłam w Centrum Medyczno Charytatywne Caritas w Krośnie nauczyły mnie jak nie wiele trzeba zrobić, aby pomóc podopiecznym placówki i zobaczyć uśmiech na ich twarzach. Dzięki tym właśnie praktykom mogłam zdobyć nowe doświadczenia i umiejętności, a także sprawdzić się w nowej roli. Praca w takim miejscu pozwoliła mi nie tylko nabyć nowe doświadczenia, ale też nauczyć się otwartości na świat, na innych ludzi oraz uwrażliwić się na cierpienie drugiego człowieka. Poprzez codzienne towarzyszenie pacjentom, pomaganie im oraz współpracowanie z nimi podczas zajęć terapeutycznym zauważyłam, ile radości sprawia im po prostu przebywanie z drugim człowiekiem, ponieważ potrzeba ciągłego kontaktu z ludźmi jest ważna na każdym etapie życia. Pacjenci przebywający w tej placówce także chcą realizować swoje pasje, zainteresowania, hobby i potrzebują kogoś, kto im w tym pomoc. To piękne uczucie – być potrzebnym i docenionym przez innych. Praktyki trwające przez dłuższy czas były także małym sprawdzianem moich kompetencji i umiejętności. Przekonałam się, że praca w takiej placówce nie jest niczym strasznym, bo jednak nie każdy chce pracować z seniorami, a także osobami cierpiącymi z powodu choroby i terminalnie chorymi. Praktyki pokazały mi kierunek mojej dalszej ścieżki zawodowej, a przebywanie z podopiecznymi tamtejszej placówki sprawiało mi ogromną radość.
(Anna Kijowska)
Praktyki, które odbyłam w Środowiskowym Domu Samopomocy w Krośnie w ramach projektu „Program praktyk zawodowych w Państwowych Wyższych Szkołach Zawodowych” były dla mnie kopalnią doświadczeń i różnorodnych sytuacji, w których uczyłam się nowych sposobów postępowania potrzebnych w pracy zawodowej, jako terapeuta. Nauczyłam się nie tylko reagować na bieżące potrzeby i oczekiwania podopiecznych, ale także podążać za wytyczonymi celami zawartymi w planie pracy, oraz przygotowywać i prowadzić zajęcia. Praktyka była czasem wytężonej pracy nad sobą i nad podnoszeniem mojego poziomu przygotowania do zawodu, doskonalenia zasobu wiedzy i umiejętności, szukania nowych, ciekawych pomysłów. Widząc codziennie mimo różnego nastroju te same twarze, mogłam być świadkiem cieni i blasków życia osób niepełnosprawnych intelektualnie. Każdego dnia praca w ŚDS budziła moją radość, zadowolenie i satysfakcję nawet, kiedy ten dzień był trudny i nie minął gładko.
(Joanna Wyrostek)
Podczas praktyki miałam okazje pracować z dziećmi z różnymi niepełnosprawnościami. Praca ta była oparta o indywidualne programy terapeutyczne opracowane przez specjalistów. Mogłam obserwować procesy rozwojowe podopiecznych, ich możliwości, cechy oraz sposoby stymulowania ich aktywności. Poznałam techniki prowadzenia zajęć edukacyjnych, działania wychowawcze oraz opiekuńcze. Po zakończeniu praktyki potrafię dobierać odpowiednie metody oraz formy pracy, opracować scenariusze zajęć, prowadzić obserwację wychowanka. Uzyskałam wiedzę na temat osób niepełnosprawnych intelektualnie, sposobów pracy z nimi, nawiązywania komunikacji.
(Katarzyna Chmura)
Praktyki, które odbyłam w Ośrodku Rehabilitacyjno- Edukacyjno-Wychowawczym pozwoliły mi w dokładny sposób zapoznać się z pracą z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Miałam okazję obserwować terapie oraz metody pracy wykorzystywane w OREW, a także samej poprowadzić kilka z nich. Jestem bardzo zadowolona z odbycia tych praktyk, gdyż mogłam od strony praktycznej poznać metody, które wcześniej znałam tylko w teorii, a także zapoznać się z potrzebami osób niepełnosprawnych, co uświadomiło mi jak bardzo te osoby potrzebują obecności drugiego człowieka. Poznałam tam też wiele wspaniałych osób z wieloletnim stażem pracy, które chętnie dzieliły się ze mną swoim doświadczeniem z zakresu prowadzenia terapii i opieki nad podopiecznymi. Dzięki tym praktykom zdobyłam wiele potrzebnych informacji i ogromne doświadczenie.
(Natalia Zawojska)
W miesiącach kwiecień-czerwiec 2017r. odbyłam praktyki zawodowe w Centrum Medyczno- Charytatywnym Caritas w Krośnie, pod opieką Pani mgr.Bożeny Dobosz oraz Adrianny Byczyńskiej-terapeutki zajęciowej. Było to moje pierwsze doświadczenie przebywania w takiej placówce, jaką jest hospicjum. Był to czas gdzie miałam okazję pracować z seniorami, wspierać ich i pomagać. Praca w takiej placówce nie jest łatwa, ponieważ trafiają do niej głównie ludzie w podeszłym wieku z różnego rodzaju chorobami. W pracy z takimi ludźmi jest bardzo potrzebna umiejętność nawiązywania kontaktu, cierpliwość, ale przede wszystkim zrozumienie i umiejętność słuchania. Podczas przebywania w placówce zauważyłam, że schorowane, starsze osoby często są już samotne i potrzebują wsparcia od innych poprzez rozmowę, ciepłe słowo skierowane w ich kierunku. Ogromną potrzebą takich ludzi jest bliskość i obecność drugiego człowieka, seniorzy bardzo lubią rozmawiać dzieląc się przy tym ciekawymi doświadczeniami z przeszłości. Podopieczni przebywający w placówce są to głównie osoby leżące, aczkolwiek z pomocą personelu, rehabilitantów i terapeutów odzyskują siły na tyle, że mogą usiąść na wózek inwalidzki. Osoby siedzące na wózkach lubią spotykać się we własnym gronie, często rozmawiając, pomimo swojego stanu zdrowia często żartują i są pozytywnymi ludźmi, od których młodsze pokolenie może się wiele nauczyć. Podczas uczestnictwa w terapii zajęciowej, która odbywa się codziennie w tej placówce, zauważyłam, iż jest to bardzo ważna i potrzebna forma zajęć. Terapia zajęciowa rozwija inwencję twórczą i wyobraźnie seniorów, doskonali sprawności manualne, rozwija percepcje ruchowo wzrokową oraz buduje poczucie własnej wartości. Jest to forma zajęć gdzie seniorzy podnoszą swoją samoocenę i czują się potrzebni. Zaobserwowałam podczas zajęć, jakie umiejętności powinien posiadać dobry terapeuta, aby terapia przyniosła odpowiednie skutki dla podopiecznych, którzy często są oporni na pracę. Zadaniem terapeuty jest nakłonić ich do współpracy. Odbyta praktyka w tym miejscu będzie dla mnie ogromnym doświadczeniem, które w przyszłości pomoże mi w wykonywaniu mojej pracy. Bardzo mile wspominam spędzony czas w tym miejscu.
(Magdalena Guzik)
Odbyte praktyki pilotażowe wspominam bardzo dobrze. Poznałam ludzi, którzy dawali mi wskazówki do tego jak pracować z podopiecznymi, jak zachowywać sie w sytuacjach trudnych, jak w prawidłowy sposób wykorzystywać możliwości dzieci. Dzięki tym praktykom miałam możliwość sprawdzenia efektywności swoich własnych pomysłów poprzez tworzenie scenariuszy zajęć.
(Małgorzata Niezgoda PSO z TP)
Podczas odbywania praktyk nauczyłam się współpracować z dziećmi, poświęcając im czas na rozmowę, rozwijanie zainteresowań oraz wspieranie i motywowanie ich w podjęciu zamierzonego celu. Podczas realizacji zajęć z podopiecznymi mogłam zgłębić wiedzę na temat komunikacji oraz wspólnie brać udział w aktywnych zajęciach. Dzieci były bardzo przyjazne i nastawione na nowe kontakty, lubią współpracować z grupą oraz z wychowawcą. Uważam, że praktyki bardzo wpłynęły na moją osobowość rozbudziły we mnie wrażliwość i chęć niesienia pomocy tym, którzy tego potrzebują.
(Katarzyna Woźniak)
W ostatnim czasie odbyłam praktykę, dzięki, której lepiej poznałam dzieci z różnymi problemami. Praktyka nauczyła mnie jak radzić sobie z ich rozwiązywaniem, oraz wspieraniem innych w trudnych sytuacjach. Przekonałam się jak ważne jest wsparcie drugiej osoby, podczas gdy najbardziej tego potrzebuje. W tej placówce dzieci są bardzo wrażliwe, łatwo nawiązują kontakt z opiekunami, lecz na ich zaufanie trzeba długo pracować. Bardzo dobrze pracowało mi się z dziećmi, chętnie podejmowałam pracę, realizowałam zajęcia.
(Izabela Bil)