MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA "RODZINA-SZKOŁA-REGION-KULTURA"
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa
w Krośnie
ma zaszczyt zaprosić
MIĘDZYNARODOWA
KONFERENCJA NAUKOWA
RODZINA - SZKOŁA - REGION - KULTURA
odbyła się 1 czerwca 2012 roku
w PWSZ KROSNO
ul. Kazimierza Wielkiego 8
OBSZARY PROBLEMOWE KONFERENCJI
- Rodzina wobec wyzwań i zagrożeń społecznych. Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego.
- Pomoc i wsparcie wobec rodzin dysfunkcjonalnych.
- Szkoła i nauczyciel w nurcie zmian społecznych.
- Edukacja otwarta, równoległa środowiskowa – symetria czy dominacja?
- Rodzina – szkoła. Między współpracą i współzawodnictwem.
- Rodzina i szkoła wobec etycznej i kulturowej relatywizacji wartości społecznych (współżycia ludzi).
- Tradycje oświatowe i współczesne problemy społecznej efektywności kształcenia.
- Edukacja regionalna i wielokuturowa wobec globalizacji i ponowoczesności cywilizacyjnej.
- Marginalizacja i dystans edukacyjny obszarów prowincjonalnych i wiejskich.
SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM
Rodzina – szkoła – region – kultura
930-945 - Przywitanie uczestników konferencji, wprowadzenie w problematykę konferencji - prof. ndzw. dr hab. K. Szmyd
945-1000 - Oficjalne otwarcie konferencji naukowej przez Rektora PWSZ w Krośnie prof. nazw. dr hab. J. Gruchałę
1000-1015 - Wystąpienia zaproszonych gości
Sesja plenarna – s. 18
Przewodniczą: prof. zw. dr hab. A. Ungeheuer - Gołąb
prof. dr hab. Cz. Lewicki,
prof. dr hab. B. Balogowa
1015-1035 - prof. zw. dr hab. F. Kiryk, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Problemy przemian na Rusi Czerwonej w świetle najnowszych odkryć pomników źródłowych
1035-1055 - prof. dr hab. J. Kułaczkowski, UR, Wychowanie dziecka w rodzinie do kultury
1055-1110 - prof. ndzw. dr hab. A. Ungeheuer – Gołąb, PWSZ w Krośnie, Literatura dla dzieci, jako alternatywna forma wprowadzania dziecka we współczesną kulturę
1110-1125 - prof. zw. dr hab. J. Szmyd, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Regresja antropologiczna a wychowania
1125-1140 - prof. dr hab. J. Czerny, Cywilizacyjne determinanty demontażu rodziny
1140-1155 – prof. dr hab. K. Barłóg, UR, Miłość i odpowiedzialność oraz trajektoria cierpienia rodziców dzieci niepełnosprawnych
1155-1210 - mgr M. Duda, Prezes Towarzystwa Przyjaciół Dzieci Oddział w Krośnie, Alienacja rodziny w kontekście przestrzegania praw dziecka. Z praktyki Rodzinnego Ośrodka TPD w Krośnie
1210-1230 - przerwa na kawę
1230-1400 - obrady w sekcjach
Sekcja I - s. 21
Rodzina wobec wyzwań i zagrożeń społecznych
Przewodniczą: dr B. Lulek, dr B. Zięba, dr N. Zajaczkiwska
- dr G. Bielecka, dr I. Dudzik, PWSTE w Jarosławiu, Edukacja domowa dzieci na dworach szlacheckich w XIX wieku - analiza zbiorów znajdujących się w bibliotece Muzeum Zamku w Łańcucie
- dr Jan Wnęk, PWSZ w Krośnie, Studium Z. Mysłakowskiego „Rodzina wiejska, jako środowisko wychowawcze”
- dr doc. N. Zajaczkiwska, Uniwersytet we Lwowie, Aktualne problemy partnerstwa szkoły i rodziny na Ukrainie
- dr B. Lulek, PWSZ w Krośnie, O miejscu rodziców w przestrzeni szkolnej. Ujęcie teoretyczne i perspektywa empiryczna
- dr E. Barnaś-Baran, UR, Ku „projektowi dziecko” we współczesnej rodzinie
- dr E. Dolata, UR, Migracje zarobkowe – konsekwencje dla dzieci i ich rodzin
- mgr M. Wójcik, PWSZ w Krośnie, Dzieci w recepcji studentów pedagogiki – doniesienia z badań nad rysunkiem projekcyjnym
Sekcja II - s. 16
Szkoła i nauczyciel w nurcie zmian społecznych
Przewodniczą: dr doc. Л. Ковальчук, dr M. Kocór, dr A. Przybysz
- dr doc. Л. Ковальчук, Uniwersytet we Lwowie, Szkoła i nauczyciel w kontekście zmian społecznych: badanie problemu niepokoju i optymizmu pedagogicznego
- dr M. Kocór, PWSZ w Krośnie, Kryzys szkoły i nauczyciela - przejawy i determinanty
- dr I. Dudzik, dr G. Bielecka, PWSTE w Jarosławiu, Nauczyciel w oczach dziecka przedszkolnego. Kilka uwag etycznych na marginesie przeprowadzonych badań
- dr Zb. Ruszaj, Szkoła Podstawowa w Iwkowej, Autorytet nauczyciela a motywacja ucznia do nauki
- dr A. Przybysz, PWSZ w Krośnie, O rodzinie i szkole, jako sprzymierzeńcach w kształtowaniu pożądanych postaw dzieci w zakresie aktywności fizycznej
- dr M. Gawle-Wiernasz, UR, Współpraca rodziców
- z nauczycielami a uwypuklenie indywidualności ucznia
- dr W. Błażejewski, UR, Teoretyczne i praktyczne aspekty motywacji do studiowania
- dr Л. А. Онуфрієва, Uniwersytet w Równym, Formowanie psychologicznej gotowości do profesjonalnej działalności absolwentów wyższych szkół pedagogicznych
Sekcja III - s. 9
Edukacja otwarta, równoległa środowiskowa – symetria czy dominacja?
Przewodniczą: prof. ndzw. dr hab. Z. Sibiga, dr Ł. Reczek-Zymróz, dr A. Michno
- prof. ndzw. dr hab. Z. Sibiga, PWSZ w Krośnie, Niektóre problemy nauczania języka obcego w edukacji wczesnoszkolnej
- dr Ł. Reczek-Zymróz, PWSZ w Krośnie, Integracja w edukacji wczesnoszkolnej, rozwiązania postulowane a rzeczywistość
- dr A. Michno, PWSZ w Krośnie Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w Przemyślu, jako odpowiedź na potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu
- dr A. Basak, Świetlica środowiskowa “Dominik” w Przemyślu jako placówka opiekuńczo-wychowawcza wsparcia dziennego
- dr B. Zięba, PWSZ w Krośnie, Hierarchia wartości wychowanków domu dziecka
- mgr Kamila Liebner-Forc, PWSZ w Krośnie, Tworzenie wizerunku placówki oświatowej w środowisku lokalnym
- mgr E. Jakieła, PWSZ w Krośnie, Rola zabawy w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Ujęcie teoretyczne i aspekty praktyczne
- mgr L. Jankiewicz-Sompel, PWSZ w Krośnie, Sposoby realizacji i możliwości przekazu treści społecznych
w edukacji wczesnoszkolnej
- mgr Julita Karaś-Klimek, PWSZ w Krośnie, Rola zajęć praktyczno-technicznych w rozwoju małego dziecka
- dr E. Obodyńska,UR, Znaczenie edukacji zdrowotnej w profilaktyce zaburzeń odżywiania się u dzieci i młodzieży
- dr J. Kogut, mgr G. Błażejewski, UR, Edukacja zdrowotna na terenach podmiejskich – potrzeby, perspektywy, wyzwania
Sekcja IV – s. 18
Edukacja regionalna i wielokulturowa wobec globalizacji i ponowoczesności cywilizacyjnej
Przewodniczą: dr M. Świdrak, doc. dr S. Tabkowski, dr J. Boczar
- prof. zw. dr hab. R. Kucha, WSHE w Łodzi, Sergiusz Hessen – europejski pedagog bez ojczyzny
- doc. dr S. Tabkowski, Portret sąsiada – Polaka, Słowaka i Ukraińca – na łamach regionalnych dzienników Koszyc, Lwowa i Rzeszowa
- dr A. Horbowski, UR, Konteksty aksjologiczne edukacji regionalnej i wielokulturowej
- dr M. Świdrak, PWSZ w Krośnie, Postmodernistyczny dyskurs o kulturze i wychowaniu
- mgr L. Solarczyk, Okręgowy Inspektorat Służby Więziennej, Potrzeby edukacji regionalnej wobec wielokulturowej tolerancji
- dr J. Boczar, PWSZ w Krośnie, Kulturowe implikacje prawa Moore,a
- mgr H. Zaforemska, PWSZ w Krośnie, Przygotowanie dzieci i młodzieży do uczestnictwa w kulturze
- mgr G. Błażejewski, UR, Pedagogiczne i zdrowotne dylematy uczestnictwa osób niepełnosprawnych w kulturze fizycznej
1400-1430 - obiad
1430-1500 - dyskusja - prowadzą: prof. dr hab. J. Czerny, prof. dr hab. J.Kułaczkowski, s.18
1500-1530 - zakończenie konferencji prof. ndzw. dr hab. K. Szmyd
Komitet naukowy
- prof. ndzw. dr hab Janusz Gruchała – honorowy przewodniczący
- prof. ndzw. dr hab. Kazimierz Szmyd - przewodniczący
- prof. zw. dr hab. Feliks Kiryk
- prof. zw. dr hab. Jan Szmyd
- prof. zw. dr hab. Andrzej Meissner
- prof. ndzw. dr hab. Czesław Lewicki
- prof. dr hab. Dmytro Hertciuk
- prof. dr hab. Jurii Pelekh
- prof. dr hab. Beata Balogowa
- prof. ndzw. dr hab. Alicja Ungeheuer-Gołąb
- prof. ndzw. dr hab. Zygmunt Sibiga
- dr Barbara Lulek – wiceprzewodnicząca
Komitet Organizacyjny
- dr Barbara Lulek – przewodnicząca
- dr Janusz Boczar
- dr Maria Kocór
- dr Antoni Michno
- dr Adam Przybysz
- dr Łucja Reczek-Zymróz
- dr Jan Wnęk
- dr Beata Zięba
- mgr Ewa Jakieła
- mgr Lucyna Jankiewicz-Sompel
- mgr Julita Karaś-Klimek
- mgr Kamila Liebner- Forc
- mgr Małgorzata Wójcik
- mgr Halina Zaforemska