Możesz być świetnym sprzedawcą oferującym potrzebny klientowi produkt, ale jeśli zostaniesz uznany za domokrążcę, to nie dostaniesz żadnej szansy. Możesz być niezwykle kompetentną kandydatką na konkretne stanowisko, ale jeśli nie zaprezentujesz tego w odpowiedni sposób, potencjalny pracodawca znajdzie kogoś słabszego merytorycznie, ale lepiej się prezentującego. Witaj w świecie personal brandingu!Czytaj więcej: 13 RZECZY, KTÓRYCH NIE ROBIĄ LUDZIE SILNI PSYCHICZNIE
W JAKIEJ JESTEŚ KATEGORII
Zanim ocenimy kogoś indywidualnie, najpierw oceniamy go przez kategorię, do której w naszym umyśle przynależy. Czy tamta czytająca książkę w bibliotece dziewczyna to kandydatka na żonę, czy też raczej na jedną randkę? Czy ten mężczyzna to kandydat na przyjaciela, czy może na chłopaka? Czy ten człowiek nadaje się na szefa, czy też zupełnie nie pasuje do tej roli? Zrób listę kategorii, do których chcesz należeć: w relacjach, w pracy, w grupach, w których żyjesz, i konsekwentnie realizuj wybrane role.
OPOWIEDZ HISTORIĘ
Powstały aż 23 filmy o Jamesie Bondzie – i jeszcze nas nie nudzą. Gdyby producent chciał zrobić kolejny, to wystarczy, że wybierze zły charakter (który chce zniszczyć świat), wyśle przeciwko niemu agenta 007, postawi obok obu piękne towarzyszki (zawsze jedna dobra, a druga zła), da Jamesowi zestaw tych samych przedmiotów (zegarek, garnitur, pistolet, samochód, gadżety) i film zrobiony. Ta matryca to gotowiec, który można stosować bez końca, bo ludzie oglądają tę samą historię z nieco wymienianą treścią. Zbuduj swoją historię, bo to ją, a nie produkt, kupują klienci.
ZNAJDŹ SWÓJ ARCHETYP
W marketingu istnieje 12 archetypowych postaci, które na różne sposoby komunikują swój przekaz. Jesteś buntownikiem, który walczy z systemem, czy kochankiem zapraszającym do oddania się przyjemnościom? Chcesz wprowadzać zasady i zdominować rynek, jak każdemu władcy przystało, czy też idziesz w kierunku roztaczania opieki nad potrzebującymi klientami? Może chodzi ci o budowanie normalności i przyjaźnienie się ze wszystkimi (tzw. zwykły gość)? A może jesteś mędrcem opierającym swój przekaz na wiedzy, nauce, liczbach?
JESTEŚ MARKĄ
Wytwórcą i produktem może dziś być jedna osoba, a rynek wymaga, by umieć w świadomy sposób sprzedawać siebie. To ty tworzysz siebie i jesteś marką. Tak samo jak każdy inny produkt można cię lubić, kochać, omijać lub pożądać. To, co odbiorca sądzi na twój temat, w ogromnej mierze zależy od strategii komunikacyjnej i adekwatnej formy przekazu. Z rynkowego punktu widzenia jesteś więc produktem, który dla potencjalnego kontrahenta powinien być korzystną inwestycją.
OBRANDUJ SIĘ
Branding to połączenie fachowej wiedzy marketingowej ze sztuką. Wiedząc, że konsument wybiera jedzenie po opakowaniu, ale wraca po nie dla smaku, pamiętaj, że potrzebujesz odpowiedniej formy przekazu, by zachęcić do siebie odpowiednie osoby. To „opakowanie” wyselekcjonuje tych, do których chcesz, by dotarł przekaz, i pozwoli ci świadomie zaistnieć w świecie wizerunku – tym, bez którego dziś nie da się funkcjonować na rynku nie tylko pracy, ale też towarzyskim czy społecznym.
Za: http://coaching.focus.pl/praca/personal-branding-jak-tworzyc-swoja-marke-644