CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU TOWAROZNAWSTWO, SYLWETKA ABSOLWENTA
1. Inżynier jakości – kształcenie w tym zakresie umożliwia uzyskanie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu oceny i kontroli jakości towarów, oceny jakości produktów z wykorzystaniem metod laboratoryjnych, doboru materiałów inżynierskich i technologii do różnych zastosowań oraz oceny własności produktów, projektowania towarów, opracowywania i wdrażania założeń zintegrowanej polityki produktowej, przeprowadzania analizy cyklu trwania produktu oraz oceny oddziaływania produktu i procesu technologicznego na środowisko, towaroznawstwa nowoczesnych surowców i produktów przemysłowych i spożywczych, norm prawnych obowiązujących przy produkcji i wprowadzeniu do obrotu produktów, badania i kreowania potrzeb i zachowań konsumentów, organizowania i zarządzania procesami produkcji. Absolwent posiada wiedzę, umiejętności i kwalifikacje niezbędne do bycia audytorem systemów zarządzania jakością. Potrafi również wdrażać, nadzorować i doskonalić systemy zarządzania jakością w przedsiębiorstwach z różnych branż.
Absolwent może podjąć zatrudnienie na stanowiskach związanych z zarządzaniem i kontrolą jakości w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach przemysłowych, laboratoriach badawczych, jednostkach kontrolno-pomiarowych, w firmach konsultingowych, organach nadzoru urzędowego, jednostkach doradczych i projektowych oraz we własnej firmie.
2. Menedżer produktu - Celem procesu kształcenia jest zdobycie wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie zarządzania produktem. Program studiów łączy interdyscyplinarne podejście do zagadnień tworzenia i zarządzania portfelem produktów przedsiębiorstwa. Przede wszystkim kształtowania cech produktów każdego produktu w portfelu podmiotu gospodarczego z punktu widzenia potrzeb rynku. Program kształcenia koncentruje się na umiejętności praktycznego kreowania i weryfikowania pomysłów na produkt, zgodnych z potrzebami i oczekiwaniami klientów, nadaniu im odpowiednich charakterystyk i wprowadzenia na rynek. Duży nacisk położony jest także na umiejętność zarządzania produktem i marką w poszczególnych fazach pełnego cyklu życia, zgodnie z koncepcją marketingu strategicznego.
Gospodarka w dobie globalizacji, cyfryzacji i dużej konkurencji zgłasza zapotrzebowanie na menedżerów potrafiących tworzyć nowoczesne, elastyczne i efektywne strategie rynkowe przedsiębiorstwa. W szczególności przedsiębiorstwa potrzebują specjalistów odpowiedzialnych za rynkowe i jakościowe kształtowanie produktu oraz budowanie wizerunku marki produktu. Dla przedsiębiorstwa kształtowanie wartości produktu jako wartości oferowanej klientowi i zaspakajającej jego potrzeby staje się podstawowym wyzwaniem rynkowym. Pojawia się zatem konieczność kształcenia nowego typu menedżera, który będzie potrafił zarządzać produktem; czyli opracować i wprowadzić go na rynek, sprzedawać przez różne kanały dystrybucji, kształtować właściwą politykę cenową oraz kreować jego wizerunek. W zakresie oferty edukacyjnej duży nacisk kładziony jest na kwestie innowacyjności i dostosowania produktu do potrzeb i oczekiwań konsumenta, a więc posiadania podstawowych wyznaczników konkurowania oraz innowacyjności rozwiązań w zakresie zachowań rynkowych przedsiębiorstwa z wykorzystaniem instrumentów marketingowych i narzędzi jakości.
Absolwent staje się cenionym i poszukiwanym specjalistą – menedżerem produktu, w zakresie kreowania nowych potrzeb uczestników rynku i ich urzeczywistniania poprzez kształtowanie produktów, zdobywanie informacji o zjawiskach i procesach rynkowych niezbędnych do podejmowania decyzji oraz rynkowego zarządzania produktem i marką w przedsiębiorstwie.
3. Logistyk towarów jest atrakcyjną ofertą na rynku usług edukacyjnych. Logistyka jest niezbędnym elementem funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw, nie tylko tych wytwarzających różnorakie dobra, ale również działających w sektorze handlowo – dystrybucyjnym. Absolwent jest przygotowany do pracy zawodowej w dużych organizacjach gospodarczych, krajowych i międzynarodowych, a także w przedsiębiorstwach z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Program studiów, wraz z solidną podbudową zasadniczych treści kształcenia kierunku towaroznawstwo, pozwala na wykształcenie wyróżniającego się profilu absolwenta, który znając właściwości różnorodnych grup towarowych będzie mógł w sposób świadomy i precyzyjny dobierać narzędzia i budować proces logistyczny dopasowany do potrzeb konkretnych pracodawców. Nie będzie jedynie „administratorem” procesów logistycznych, a specjalistą rozumiejącym procesy logistyczne i ich wpływ na jakość i bezpieczeństwo towarów. Będzie ponadto mógł reprezentować firmę w kontaktach z podmiotami zewnętrznymi, również na rynku międzynarodowym.
Po zakończeniu studiów absolwent jest przygotowany do pracy na stanowiskach specjalistów i menedżerów w działach logistyki przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych, zarówno w obszarze gospodarki magazynowej, jak też w działach wysyłek, spedycji oraz jednostkach ds. zapewnienia bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw. Istnieje również możliwość pełnienia funkcji doradczych w przedsiębiorstwach oraz firmach konsultingowych.
MISJA KIERUNKU TOWAROZNAWSTWO
Kształcenie wysoko wykwalifikowanych specjalistów z zakresu towaroznawstwa dla potrzeb nowoczesnej gospodarki we współpracy z podmiotami gospodarczymi oraz instytucjami.
WIZJA KIERUNKU TOWAROZNAWSTWO
Towaroznawstwo w PWSZ im. Stanisława Pigonia w Krośnie będzie do roku 2020 wiodącym interdyscyplinarnym kierunkiem kształcącym kadry na wysokim, europejskim poziomie, otwartym na innowacyjne wyzwania stawiane przez zmieniającą się rzeczywistość społeczno-gospodarczą i prawną, realizującym proces naukowo-dydaktyczny i prace naukowo-badawcze na rzecz rozwoju gospodarki i regionu.
OGÓLNE CELE KSZTAŁCENIA ORAZ MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA ABSOLWENTÓW
Celem kształcenia na kierunku Towaroznawstwo jest przygotowanie specjalistów o wysokich kwalifikacjach, posiadających teoretyczną i praktyczną wiedzę w zakresie nauk społecznych (ekonomia, zarządzanie), technicznych i rolniczych. Interdyscyplinarny charakter kształcenia pozwala na elastyczne wykorzystanie zdobytych umiejętności w różnorodnych działach gospodarki i administracji.
Absolwent kierunku Towaroznawstwo posiada wiedzę z zakresu: towaroznawstwa, opakowalnictwa, przechowalnictwa, ochrony środowiska, a także matematyki, fizyki, chemii, mikrobiologii, biochemii, materiałoznawstwa, makro- i mikroekonomii, ekonomiki przedsiębiorstw, podstaw prawa, zarządzania i marketingu, zarządzania zasobami ludzkimi w przemyśle oraz małych i średnich przedsiębiorstwach, zarządzania jakością, oceny jakości produktów, technologii materiałowych oraz aparatury i inżynierii procesów produkcyjnych.
Absolwent zdobywa umiejętność oceny doboru materiałów inżynierskich i technologii do różnych zastosowań oraz oceny własności produktów. Jest przygotowany do udziału w projektowaniu, budowie, integracji i rozwoju systemów zarządzania jakością oraz bezpieczeństwem i higieną pracy; opracowywania i wdrażania założeń zintegrowanej polityki produktowej; oceny jakości produktów spożywczych i przemysłowych z wykorzystaniem metod laboratoryjnych; wykonywania ekspertyz towaroznawczych; przeprowadzania analizy cyklu trwania produktu oraz oceny oddziaływania produktu i procesu technologicznego na środowisko. Ponadto absolwent kierunku Towaroznawstwo posiada umiejętności komunikowania się z otoczeniem, także z wykorzystaniem nowoczesnych środków komunikacji i prezentacji; zakładania małych firm i zarządzania nimi oraz radzenia sobie z zagadnieniami prawnymi w zakresie działalności gospodarczej; kierowania zespołami ludzkimi wykonującymi zadania zlecone.
Absolwent jest przygotowany do pracy w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach przemysłowych oraz jednostkach gospodarczych na stanowiskach związanych z zarządzaniem jakością; w laboratoriach analitycznych i kontroli jakości oraz certyfikacji produktów; jednostkach kontrolno-pomiarowych; organach nadzoru urzędowego; ośrodkach badawczo-rozwojowych, jednostkach doradczych i projektowych. Posiada wiedzę i kwalifikacje niezbędne do bycia audytorem systemów zarządzania jakością.
Absolwenci stają się istotną kadrą tworzącą specjalistów przydatnych do pracy na wielu stanowiskach/miejscach pracy.
SILNE STRONY KIERUNKU TOWAROZNAWSTWO
· Bardzo dobre i nowoczesne wyposażenie laboratoriów i pracowni dydaktycznych
· Praktyczny profil kształcenia
· Wykwalifikowana kadrowa naukowa z różnych ośrodków naukowych
· Podpisane umowy o współpracy z przedsiębiorcami
· Stypendia naukowe i socjalne dla studentów
· Udział pracodawców w procesie dydaktycznym
· Możliwość odbywania praktyk w czasie procesu kształcenia
· Liczne zajęcia terenowe
· Możliwość prowadzenia zajęć na odległość w formie e-lerning
· Możliwość wyboru specjalności w ramach kierunku
· Możliwość odbycia studiów zagranicznych w ramach programu Erasmus
· Prowadzenie badań i wdrożeń patentowych
· Możliwość częstych konsultacji
· Skuteczne kształtowanie i stymulowanie wśród studentów postaw przedsiębiorczości, mobilności, miękkich kompetencji społecznych (konferencje, targi pracy, projekty, wizyty studyjne w zakładach pracy)
· Studia w formule 26+
· Szybka i sprawna praca sekretariatu
· Bardzo dobrze wyposażona biblioteka uczelniana
· Możliwość korzystania z czytelni
· Istniejące Studenckie Koła Naukowe
· Dobra baza sportowa, możliwość uczestnictwa studentów w AZS