OPIS ZAKŁADANYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA KIERUNKU
Tabela odniesień efektów kształcenia dla kierunku studiów do charakterystyk I i II stopnia poziomu 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji
Nazwa kierunku studiów: PEDAGOGIKA Określenie obszaru kształcenia/obszarów kształcenia oraz dziedziny/dziedzin naukowych, z których został wyodrębniony kierunek studiów: zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych (Dz. U. Nr 179 poz. 1065) OBSZAR KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE NAUK HUMANISTYCZNYCH I SPOŁECZNYCH Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia (poziom 6) Profil kształcenia: praktyczny Tytuł zawodowy: licencjat |
||||||
Opis zakładanych efektów kształcenia dla kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia uwzględnia uniwersalne charakterystyki pierwszego stopnia dla poziomu 6 określone w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 64 i 1010) oraz charakterystyki drugiego stopnia dla poziomu 6 określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4– poziomy 6-8 |
||||||
Symbol efektu kształcenia dla kierunku studiów |
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika, w kategorii: |
Odniesienie do charakterystyk I stopnia 1 |
Odniesienie do charakterystyk II stopnia 2 |
|||
Kod składnika opisu 3 |
Efekty z części I 4 |
Efekty obszarowe z części II 5 |
Efekty dla kwalifikacji obejmujących kompetencje inżynierskie z części III 6 |
|||
WIEDZA absolwent zna i rozumie: zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 - poziomy 6-8 (Dz. U. z 2016 r. poz. 1594). |
||||||
K_W01 |
Zna w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu pedagogiki i jej subdyscyplin, i rozumie konieczność jej praktycznego zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem studiowanych specjalności: edukacji wczesnoszkolnej z wychowaniem przedszkolnym lub nauczaniem języka angielskiego, pedagogiki społeczno-opiekuńczej z terapią pedagogiczną, opieka nad osobami starszymi, |
P6U_W
|
P6S_WG
|
P6S_WG
|
P6S_WG1
|
------------ |
K_W02 |
Ma wiedzę ogólną o miejscu pedagogiki w systemie nauk humanistycznych i społecznych oraz o jej przedmiotowej i metodologicznej specyfice pedagogiki ze szczególnym ukierunkowaniem na pedagogikę wczesnoszkolną, pedagogikę przedszkolną, nauczenie języka angielskiego, pedagogikę społeczno-opiekuńczą i terapię pedagogiczną, opiekę nad osobami starszymi |
P6U_W
|
P6S_WG
|
P6S_WG
|
P6S_WG2 P6S_WG5
|
-------------- |
K_W03 |
Ma w zaawansowanym stopniu wiedzę na temat teorii uczenia się, nauczania, wychowania i opieki oraz ich filozoficznych, historycznych, psychologicznych i społeczno-kulturowych, biologicznych podstaw |
P6U_W
|
P6S_WG |
P6S_WG |
P6S_WG2 |
------------- |
K_W04 |
Ma w zaawansowanym stopniu wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań pedagogicznych, ukierunkowaną na wybrany obszar działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i pomocowej, w tym terapeutycznej). |
P6U_W
|
P6S-WG |
P6S-WG |
P6S-WG2 P6S_WG4
|
------------- |
K_W05 |
Ma w zawansowanym stopniu wiedzę o wybranych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych w odniesieniu do studiowanej specjalności: edukacji wczesnoszkolnej z wychowaniem przedszkolnym lub nauczaniem języka angielskiego, pedagogiki społeczno-opiekuńczej z terapią pedagogiczną, opieki nad osobami starszymi |
P6U_W
|
P6S_WG |
P6S_WG |
P6S_WG/K |
-------------- |
K_W06 |
Zna w stopniu zaawansowanym przebieg procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, czynników zakłócających jej przebieg w odniesieniu do działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej i pomocowej |
P6U_W
|
P6S_WG P6S_WK |
P6S_WG P6S_WK |
P6S_WG6 P6S_WG/K |
------------- |
K_W07 |
Ma w stopniu zaawansowanym wiedzę o głównych środowiskach wychowawczych, specyfice i uwarunkowaniach ich funkcjonowania, o procesach w nich zachodzących, potrzebach i kwestiach społecznych z ukierunkowaniem na wybrany obszar działalności pedagogicznej. Zna charakter pracy, role i zadania oraz kompetencje nauczyciela -wychowawcy - pedagoga i posiada podstawową wiedzę z zakresu etyki zawodowej i rozwoju zawodowego. |
P6U_W
|
P6S_WG |
P6S_WG |
P6S_WG/K |
------------- |
K_W08 |
Ma w stopniu zaawansowanym wiedzę z zakresu metodyki: edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, nauczania języka angielskiego, pracy społeczno-opiekuńczej i terapii pedagogicznej. |
P6U_W
|
P6S_WG,
|
P6S_WG,
|
P6S_WG2, P6S_WG3 |
------------- |
K_W09
|
Ma wiedzę na temat planowania i realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego w edukacji wczesnoszkolnej, edukacji przedszkolnej, nauczaniu języka angielskiego, terapii pedagogicznej oraz opieki, pomocy i wsparcia w placówkach społeczno-opiekuńczych i umie ją praktycznie wykorzystać |
P6U_W
|
P6S_WG |
P6S_WG |
P6S_WG1 |
------------- |
K_W10
|
Zna przepisy prawa oświatowego, wybrane zagadnienia z przedsiębiorczości i technologii informacyjnych |
P6U_W
|
P6S_WK
|
P6S_WK
|
P6S_WG/K P6S_WG3 |
------------- |
K_W11 |
Ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa, higieny pracy w szkołach i placówkach oświatowo – wychowawczych. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej |
|
P6S_WK |
P6S_WK |
P6S_WG/K P6S_WK |
------------- |
UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: |
||||||
K_U01 |
Potrafi samodzielnie analizować zjawiska i procesy edukacyjne w zakresie studiowanej specjalności: edukacji wczesnoszkolnej z wychowaniem przedszkolnym lub nauczaniem języka angielskiego, pedagogiki społeczno-opiekuńczej z terapią pedagogiczną, opieki nad osobami starszymi |
P6U_U |
P6S_UW |
P6S_UW |
P6S_UW1 |
------------ |
K_U02 |
Potrafi w sposób innowacyjny formułować rozwiązania praktyczne w zakresie studiowanej specjalności: edukacji wczesnoszkolnej z wychowaniem przedszkolnym lub nauczaniem języka angielskiego, pedagogiki społeczno-opiekuńczej z terapią pedagogiczną, opieki nad osobami starszymi |
P6U_U |
P6S_UW |
P6S_UW |
P6S_UW1 |
------------- |
K_U03 |
Potrafi diagnozować i prognozować sytuacje edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze i pomocowe oraz dobierać strategie działań praktycznych w wybranych aspektach działalności pedagogicznej |
P6U_U |
P6S_UW
|
P6S_UW
|
P6S_UW3 P6S_UW4 |
------------- |
K_U04 |
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informacje z wykorzystaniem tradycyjnych i nowoczesnych źródeł wiedzy korzystając z nowych technologii w pracy pedagogicznej |
P6U_U |
P6S_UW |
P6S_UW |
P6S_UW1 |
------------- |
K_U05 |
Samodzielnie planuje i realizuje złożone projekty związane z wybraną sferą działalności pedagogicznej w zakresie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, nauczania języka angielskiego, pracy społeczno-opiekuńczej i terapii pedagogicznej; |
P6U_U |
P6S_UO
|
P6S_UO P6S_UU |
P6S_UW2 P6S_UW3 |
------------- |
K_U06 |
Potrafi prognozować i różnicować działania edukacyjne, stosownie do etapu rozwoju człowieka, potrzeb i możliwości odbiorców. |
P6U_U |
P6S_UO P6S_UW |
P6S_UO P6S_UW |
P6S_UW4 |
----------- |
K_U07 |
Posiada umiejętności pozwalające na analizę przyczyn, przebiegu procesów i zjawisk społecznych w zakresie specjalności: wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, nauczania języka angielskiego i pracy społeczno-opiekuńczej oraz terapii pedagogicznej, opieki nad osobami starszymi |
P6U_U |
P6S_UW
|
P6S_UW
|
P6S_UW1 PS_UW3 |
----------- |
K_U08 |
Potrafi planować i realizować w sposób innowacyjny indywidualnie i w grupie, zadania związane z wybraną sferą działalności pedagogicznej w zakresie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, nauczania języka angielskiego i pracy społeczno-opiekuńczej oraz terapii pedagogicznej, opieki nad osobami starszymi |
P6U_U |
P6S_UO P6S_UW
|
P6S_UO P6S_UW P6S_UU |
P6S_UW2 P6S_UW3
|
------------ |
K_U09 |
Potrafi formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania w zakresie studiowanych specjalności: edukacji wczesnoszkolnej z wychowaniem przedszkolnym lub nauczaniem języka angielskiego, pedagogiki społeczno-opiekuńczej z terapią pedagogiczną, opieki nad osobami starszymi |
P6U_U |
P6S_UW |
P6S_UW |
P6S_UW2 |
----------- |
K_U10 |
Posiada umiejętności w zakresie oceny jakości usług edukacyjnych, związanych ze studiowaną specjalnością: wychowania przedszkolnego, edukacją wczesnoszkolną, nauczaniem języka angielskiego i pracą społeczno-opiekuńczą oraz terapią pedagogiczną, opieką nad osobami starszymi |
P6U_U |
P6S_UO P6S_UW |
P6S_UO P6S_UW |
P6S_UW3 |
----------- |
K_U11 |
Potrafi stosować przepisy prawa oświatowego, ochrony własności intelektualnej i przedsiębiorczości w celu rozwiązywania złożonych sytuacji w praktyce edukacyjnej, |
P6U_U |
P6S_UW |
P6S_UW |
P6S_UW5 |
------------ |
K_U12 |
Stosuje różne metody i procedury realizacji zadań i rozwiązywania problemów wychowawczych; wykorzystuje innowacyjne metody, i samodzielnie dobiera narzędzia w działalności edukacyjnej, społecznej i opiekuńczej. |
P6U_U |
P6S_UW P6S_UO |
P6S_UW P6S_UO |
P6S_UW1 P6S_UW3 |
------------ |
K_U13 |
Potrafi skutecznie komunikować się z uczestnikami procesów edukacyjnych, i przewidywać skutki tych procesów, jak też specjalistami z zakresu pedagogiki i uzasadniać swoje stanowisko |
P6U_U |
P6S_UK |
P6S_UK |
P6S_UW4 |
------------ |
K_U14 |
Powinien porozumiewać się w wybranym języku obcym, i prognozować skutki własnej działalności, według wymogów poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. W przypadku studiowanej specjalności edukacja wczesnoszkolna z językiem angielskim: powinien osiągnąć poziom biegłości C1, szczególnie, jeśli chodzi o płynność w komunikacji ustnej. Posiada też wiedzę o kulturze Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, którą wykorzystuje w praktyce pedagogicznej. |
P6U_U |
P6S_UK
|
P6S_UK
|
P6S_UW4 |
------------- |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE absolwent jest gotowy do: |
||||||
K_K01 |
Jest gotowy do aktualizowania swojej wiedzy, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego.
|
P6U_K |
P6S_KR P6S_KK |
P6S_KR P6S_KK |
----------- |
------------- |
K_K02 |
Jest gotowy do krytycznej oceny działań własnych i działań pedagogicznych w środowisku społecznym |
P6U_K |
P6S_KK |
P6S_KK |
------------- |
------------ |
K_K03 |
Jest gotowy do uczestnictwa w życiu kulturowym, samodzielnego podejmowania decyzji dla dobra ogółu i jednostki oraz ponoszenia odpowiedzialności za ich skutki |
P6U_K |
P6S_KR |
P6S_KR |
P6S_KR |
------------ |
K_K04 |
Jest gotowy do upowszechniania etycznych wzorów postępowania i wypełniania zobowiązań społecznych |
P6U_K |
P6S_KR P6S_KO |
P6S_KR P6S_KO |
P6S_KR
|
------------- |
Uwaga:
w opisie efektów kształcenia należy uwzględnić charakterystyki I i II stopnia PRK oraz efekty kształcenia w zakresie znajomości języka obcego
1 odnieść do uniwersalnej charakterystyki I stopnia poziomu 6 PRK (studia I stopnia) określonej załącznikiem do ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 64 i 1010) – należy wskazać jedynie odpowiedni kod,
2 odnieść do charakterystyk II stopnia poziomu 6 PRK, określonych załącznikiem do rozporządzenie MNiSW z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk II stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8 (Dz. U. 2016. Poz. 1594)
3 wskazać kod składnika opisu określony załącznikiem, o którym mowa w odnośniku nr 2
4 uwzględnić wspólne dla wszystkich obszarów efekty zawarte w części I załącznika, o którym mowa w odnośniku nr 2, należy dążyć do uwzględnienia wszystkich efektów wyszczególnionych w części I dla danego poziomu PRK,
5 uwzględnić efekty adekwatne do obszaru / -ów, do których przyporządkowano kierunek studiów, zawarte w części II załącznika, o którym mowa w odnośniku nr 2 (w przypadku kierunków studiów przyporządkowanych do więcej niż jednego obszaru kształcenia dodać kolumny dla kolejnego obszaru i wskazać nazwy obszarów w ich nagłówkach, w razie potrzeby opis przedstawić na formacie A3), należy dążyć do uwzględnienia wszystkich efektów wyszczególnionych w części II dla danego poziomu PRK oraz odpowiednio dla danego obszaru i profilu kształcenia.