start


Najczęściej oglądane

Newsy

W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi aktualnościami.

Artykuły

W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi aktualnościami.

Aktualności

Studenci kierunku inżynieria środowiska pomogli w lokalizacji wraku samolotu

11-03-2016

           W dniach 02 i 04 listopada 2015 r. Monika Dąbrowiecka i Maciej Tęczar - studenci kierunku inżynieria środowiska wraz z opiekunem dr inż. Bernadetą Rajchel zrzeszeni w Kole Naukowym "Granit" działającym przy Zakładzie Inżynierii Środowiska Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Pigonia w Krośnie przeprowadzili pomiary georadarowe na terenie miejscowości Krościenko Wyżne w celu ustalenia położenia wraku samolotu JU-87 Stuka, który uległ katastrofie podczas II wojny światowej. Badania zostały wykonane na prośbę Prywatnego Muzeum Podkarpackich Pól Bitewnych w Krośnie.

Do pomiarów georadarowych zastosowano georadar Detector Duo, włoskiej firmy IDS. Współpracuje on z dwoma antenami (stąd nazwa „Duo”) o częstotliwościach 250 MHz (tzw. „głęboka”) i 700 MHz (tzw. „płytka”). Georadar ten może zlokalizować obiekty w podłożu do głębokości 6 m, co było wystarczającym zakresem dla prowadzenia poszukiwań. Dodatkowo, użyto georadaru RIS-ONE, tej samej firmy, z anteną bistatyczną (osobno antena nadawcza i odbiorcza) o częstotliwości 80 MHz (zasięg głębokościowy do 14 m), jednak nie wskazał on obiektów leżących poniżej 6 m.

            Pomiary w dniu 02.11: na obszarze ok. 900 m2 założono siatkę pomiarową, wykonano pomiary wstępne w odległości 2 m od siebie w pionie i w poziomie. Po tych pomiarach zawężono obszar poszukiwań do miejsca, w którym podczas badań wstępnych zanotowano wyraźne anomalie. Miejsce to zostało oznaczone taśmą (Fig. 1). Był to teren o długości ok. 11,5 m i szerokości do 3 m.

            W kolejnym dniu badań (04.11) na wyznaczonym obrysie terenu przeprowadzono dodatkowe pomiary georadarowe (wybrane echogramy poniżej - Fig. 2, 3), w celu potwierdzenia występowania obiektu dającego silny sygnał elektromagnetyczny i dokładniejszego ustalenia głębokości usytuowania obiektu w gruncie.  Następnie studenci pod opieką mgr inż. Pauliny Kustroń-Mleczak wyznaczyli punkty geodezyjne miejsca zalegania tego obiektu. Punkty te zostały naniesione na mapę.  

            Przeprowadzone później przez Prywatne Muzeum na wyznaczonym miejscu prace inwazyjne potwierdziły lokalizację szczątków samolotu.

            Zastosowanie zaawansowanej technologiczne aparatury badawczej oraz szczegółowa interpretacja wyników pozwoliły na precyzyjne określenie położenia szczątków samolotu w gruncie.

 

Fig. 1. Wyznaczone miejsce...
Fig. 2. Echogram an, antena...
Fig. 3. Echogram ae, antena...
lista aktualności
zporr
Zakupu oprogramowania dokonano w ramach projektu “Budowa szerokopasmowej regionalnej sieci internetowej w Krośnie i w powiecie krośnieńskim współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego"
bip
© 2010.All rights reserved. Realizacja: ideo,
Powered by CMS Edito