I Karpacka Konferencja Naukowo-Techniczna odbyła się w daniach 20-21 marca 2018 roku. Jej organizatorami byli: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie oraz Cement Ożarów.
Honorowy Patronat nad tym wydarzeniem objęli: JM Rektor PWSZ im. Stanisława Pigonia w Krośnie prof. dr hab. Grzegorz Przebinda, Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl, Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury Poseł dr Bogdan Rzońca, Prezydent Miasta Krosna Piotr Przytocki, Przewodniczący POIIB Grzegorz Dubik, Przewodniczący PZITB oddział w Rzeszowie Jacek Hess, Prezes SIITK oddział w Rzeszowie Marian Sulencki.
W konferencji popularyzującej budowę dróg samorządowych o nawierzchni betonowej wzięli udział: prezydenci, starostowie, burmistrzowie, wójtowie, pracownicy powiatów i gmin z terenu województwa podkarpackiego, odpowiedzialni za budowę i utrzymanie dróg, naukowcy Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Politechniki Rzeszowskiej i Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie. Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad reprezentował Mariusz Błyskal - Zastępca Dyrektora Oddziału Rzeszowskiego ds. Zarządzania Drogami i Mostami.
Na konferencji spotykały się trzy środowiska: nauki, administracji samorządowej i biznesu, by rozpocząć cykliczne rozmowy o przyszłości dróg i o tym, jak budować dobre drogi. Mam nadzieję, że nasze spotkania przyczynią się do tego, że drogi będą budowane coraz lepiej. Chcemy rozwijać technologię budowy dróg z nawierzchnią betonową – mówił Marek Surowiec, dyrektor ds. strategii i członek zarządu Grupy Ożarów S.A.
Referaty z pierwszej sesji konferencji dotyczyły sensu stricte nawierzchni betonowych. Prof. dr hab. inż. Jan Deja z Akademii Górniczo-Hutniczej przedstawił referat Polskie doświadczenia w budowie dróg z betonu cementowego. Rzeczą nadrzędną jest wybudowanie w Polsce sieci dobrych, trwałych i bezpiecznych dróg, zarówno dróg ekspresowych i krajowych, jak i dróg wojewódzkich, powiatowych czy gminnych. – Bez tego nie ma mowy o dynamicznym rozwoju gospodarczym. Dodatkowo te inwestycje drogowe muszą być technicznie i ekonomicznie uzasadnione. Moim zdaniem te warunki spełniają drogi betonowe i o nich będziemy mówili podczas konferencji – mówił prof. Deja.
Kolejnym z prelegentów był mgr inż. Paweł Trybalski, Grupa Ożarów S.A., który przedstawił referat pt.: Hydrauliczne spoiwo REYMIX - niezastąpione rozwiązanie w stabilizacji gruntów. Do głównych zalet dedykowanego rozwiązania należą: ulepszanie gruntów słabych, wzmacnianie podłoży pod nawierzchnie, wykonywanie podbudowy pomocniczej i zasadniczej, stabilizowanie gruntu pod układanie kostki, budowa nawierzchni twardej skwitował.
Dla samorządowców najważniejsze są dobrze wydane pieniądze na realizację inwestycji drogowych. Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu przedstawił Analizę kosztów budowy nawierzchni drogowych m. in. na przykładzie drogi betonowej Ujazd – Zimna Wódka (woj. opolskie), która w tym roku weszła w 12 rok eksploatacji. Jak ocenić jej stan? – Ta droga betonowa, mimo upływu czasu, jest w bardzo dobrym stanie. Z zabiegów utrzymaniowych po takim okresie użytkowania prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej dopuszcza jednokrotne wypełnienie szczelin dylatacyjnych i brak uszkodzeń płyt betonowych. Jak to wygląda na terenie gminy Ujazd? Po 10 latach użytkowania, uszkodzeniom uległo zaledwie 0,2 % płyt betonowych i trzeba dodać, że są to wyłącznie uszkodzenia mechaniczne. Na uszkodzonym fragmencie drogi o długości 10 metrów, uszkodzenie płyt nastąpiło w wyniku przejazdu ciągnika rolniczego z przyczepą nadmiernie obciążoną płodami rolnymi. Trzeba zaznaczyć, że te uszkodzenia w żaden sposób nie wpływają na przejezdność drogi. Takie pęknięcia nawierzchni betonowych można naprawić w prosty, tani i szybki sposób wypełniając je masami zalewowymi. Ta droga będzie służyła mieszkańcom gminy przez kolejne dekady – mówił Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu.
Ciekawy system Prefabrykowanych nawierzchni z betonu cementowego przedstawił dr inż. Lesław Bichajło z Zakładu Dróg i Mostów WBIŚiA Politechniki Rzeszowskiej.
W kolejnej sesji dr inż. Grzegorz Bajorek, Politechnika Rzeszowska zadał pytanie w referacie swojego autorstwa Czy beton jest trwały? Uwagę słuchaczy skupił na właściwej pielęgnacji betonu.
Autorami kolejnego referatu byli naukowcy z Zakładu Budownictwa PWSZ w Krośnie prof. nadzw. dr hab. inż. Izabela Skrzypczak, mgr inż. Wojciech Radwański. Przedstawili oni referat dotyczący Technologii wykonywania nawierzchni z betonu cementowego na drogach lokalnych. Pod lupę w swoich rozważaniach wzięli inwestycję przeprowadzoną na drodze lokalnej.
Dr inż. Bartłomiej Czado z Zakładu Budownictwa PWSZ przedstawił zagadnienia związane z Wykorzystaniem sondowań CPTU w rozpoznaniu podłoża obiektów infrastruktury drogowej i kolejowej. Swoją prezentację przeniósł w warunki warsztatowe. Pokazał zebranym sondę CPTU, którą sterował. Sondę użyczyła firma BAARS, której serdecznie dziękujemy za wsparcie merytoryczne konferencji.
Technologię betonu CSA jako alternatywę do napraw nawierzchni zatok autobusowych przedstawił prof. nadzw. dr hab. inż. Andrzej Więckowski z Akademii Górniczo-Hutniczej oraz mgr inż. Roman Zimka z PWSZ w Krośnie. Zwrócili oni uwagę na możliwość zastosowania tej technologii w zatoczkach autobusowych.
Ostatnia sesja przyświecała niezawodności konstrukcji budowlanych. Pierwszy referat dotyczył Projektowania konstrukcji z betonu na niezawodność i trwałość. Konstrukcje bezpieczne są zawsze niezawodne, ale konstrukcje niezawodne nie zawsze są bezpieczne – mówi dr hab. inż. Szczepan Woliński, prof. Politechniki Rzeszowskiej.
Rozwinięciem referatu prof. Więckowskiego w drugiej sesji był temat Osobliwość betonów szybkowiążących przedstawiony przez mgr inż. Romana Zimkę z PWSZ w Krośnie.
W przerwach można było dotknąć sprzętu z firmy FCB producenta maszyn do układania nawierzchni z kostki brukowej – pokaz wykonał Dominik Albert Kruszona – właściciel firmy FCB.
Techniki georadarowe zaprezentowała dr inż. Bernadeta Rajchel z Zakładu Inżynierii Środowiska i Górnictwa PWSZ w Krośnie.
Podczas sesji specjalnej, którą przygotowano we współpracy z Polską Grupą Energetyczną, omówiono między innymi następujące aspekty:
Offshore – szansa dla Polskiej gospodarki Michał Kucaj, Kierownik Biura Komunikacji Korporacyjnej PGE Energia Odnawialna S.A.
W stronę Klienta 2.0. Digitalizacja rynku sprzedaży energii i rozwój zdalnych kanałów kontaktu Marlena Skrzydłowska, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Obsługi Klientów Biznesowych i Masowych PGE Obrót.
Kierunki rozwoju elektroenergetyki: klastry energetyczne, prosument i OZE Mirosław Cielecki, Dyrektor Departamentu Rozliczeń i Usług Masowych PGE Obrót.
Oddziaływanie wibroakustyczne systemów elektroenergetycznych na środowisko prof. nadzw. dr hab. inż. Tadeusz Wszołek, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie.
Wybrane technologie i urządzenia energetyczne prof. dr hab. inż. Stanisław Gumuła, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie.
Sztuczna inteligencja, a energetyka i człowiek prof. nadzw. dr hab. inż. Wiesław Wszołek, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie.
Druga sesja dotyczyła:
Wpływowi lokalnych zasobów wiatru na wybrane elementy konstrukcyjne turbiny wiatrowej o poziomej osi obrotu dr Agnieszka Woźniak, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie.
Zastosowania systemów ARAMIS i TRITOP do nieniszczących pomiarów deformacji i przemieszczeń 3D w budownictwie dr Marcin Kneć, Lenso Polska.
Alternatywnych rozwiązań wspomagających działania inteligentnych systemów budowlanych dr Marcin Skuba, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie.
Zagrożenia dla sieci WPAN i Internetu rzeczy mgr Radosław Gołąb, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie.
Sesja trzecia dotyczyła:
Procesu inwestycyjnego – aspekty zarządcze dr Beata Ujda-Dyńka, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie
Wybranych narzędzi stosowanych w ocenach zrównoważonego rozwoju prof. nadzw. dr hab. inż. Włodzimierz Wójcik, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie
Układów komunikacyjnych małych miast rynkowych historycznej Ziemi Bieckiej mgr inż. Marek Gransicki, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie
Modelowania kablobetonowych konstrukcji sprężonych w środowisku MES dr inż. Tomasz Pytlowany, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie
Dziękujemy serdecznie sponsorom.
Grupie Ożarów - głównemu sponsorowi, Kruszgeo SA, MaxStone, RBDiM w Krośnie, PGE, Inżynieria Rzeszów, BAARS.
Tematyka konferencji budziła spore zainteresowanie o czym świadczyła pełna sala wykładowa.
Do zobaczenia na kolejnej edycji konferencji!