11 czerwca 2018 roku odbyło się uroczyste wręczenie nagród uczniom szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którzy mierzyli się z pułapkami polskiej ortografii podczas IV Krośnieńskiego Dyktanda PWSZ. Nagrody − słowniki i wydawnictwa poprawnościowe − wręczali Prorektor PWSZ im. Stanisława Pigonia w Krośnie, dr Dominik Wróbel, dyrektor Instytutu Humanistycznego, dr Bartosz Gołąbek, opiekun naukowy całego przedsięwzięcia, prof. nadzw. dr hab. Kazimierz Sikora, a także dr Leokadia Strycz-Przebinda i dr Joanna Kułakowska-Lis. Należy podkreślić, że nagrody książkowe dla uczniów z danego terenu ufundowały także władze samorządowe Krosna, Rymanowa i Brzozowa.
Autorem tekstu finałowego dyktanda, jak zwykle dowcipnego, ale tym razem nawiązującego do czasów odzyskania przez Polskę niepodległości i do piosenek legionowych był, podobnie jak w poprzednich latach, prof. Kazimierz Sikora i to dzięki Jego inwencji i pomysłowości uczestnicy musieli zmagać się dylematami, jak tu zapisać takie frazy jak choćby „kutwa w kusych hajdawerach albo cherlawy chorąży z Chełmna” czy też opowieści o mizoginie-szaławile, który „nasamprzód żonglował sercami półomdlałych dziewoi”. Nie brakło też „hord pohańców, hajdamaków i wszelkiego innego hultajstwa”, chorągwi husarskiej, haubic, honwedów, żuawów śmierci i oczywiście słynnych żurawiejek.
Tradycyjnie już doskonale wypadli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 i Gimnazjum w Brzozowie, którzy zajęli pierwsze miejsce w grupie szkół podstawowych i gimnazjów oraz również miejsce trzecie w kategorii szkół podstawowych (odpowiednio Patrycja Szałajko, Wiktor Wasylewicz, Dobrochna Orzechowska). Miejsce drugie w tej grupie, a także tytuł wicemistrza ortografii zdobył uczeń Szkoły Podstawowej nr 8 z Krosna Zachary Salej, natomiast drugie i trzecie miejsca w kategorii gimnazjów zajęli uczniowie z Posady Górnej. Wśród szkół ponadgimnazjalnych tym razem najlepsza okazała się Maja Faliszek z I LO w Jaśle, a trzecie miejsce ex aequo zajęły uczennice z II LO w Sanoku, Gabriela Kot i Aleksandra Jaklik. Tytułu wicemistrza w tej grupie nie przyznano.
Na szczególne uznanie zasługują uczniowie klas II i III ze Szkoły Podstawowej nr 14 w Krośnie, którzy doskonale poradzili sobie z tym najeżonym trudnościami tekstem.
Laureatom, a także wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy, zachęcamy do dalszego rozwijania umiejętności pięknego i poprawnego pisania i mówienia – w roku, gdy obchodzimy 100. rocznicę odzyskania niepodległości warto uzmysłowić sobie, że dbałość o język ojczysty, niezbędna dla zachowania i utrwalania naszej narodowej tożsamości winna być obowiązkiem wszystkich Polaków.
Dr Joanna Kułakowska-Lis