Wspólnie na rzecz integracji i zdrowia młodzieży Polski i Ukrainy
04-12-2014
Wspólnie na rzecz integracji i zdrowia młodzieży Polski i Ukrainy
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie realizuje projekt Kształcenie postaw prozdrowotnych wśród młodzieży na obszarze polsko-ukraińskiego pogranicza, którego realizacja zbliża się do końca.
Podsumowaniem działań naukowo-promocyjnych była konferencja metodyczno-naukowa beneficjentów i ich partnerów, która odbyła się w ostatnich dniach listopada w Lwowskim Obwodowym Instytucie Podyplomowej Oświaty Pedagogicznej w słonecznym Lwowie. Jej uczestnikami byli m.in. wykładowcy Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie wraz z prorektorem prof. nadzw. dr hab. Zbigniewem Barabaszem i kanclerzem Franciszkiem Tereszkiewiczem, dyrektorzy krośnieńskich szkół ponadgimnazjalnych: mgr Ryszard Józefczyk (LO nr 1 - „Kopernik”), mgr Andrzej Gregorczyk (ZSP nr 1 - „Szczepanik”), mgr inż. Marek Kubit (ZSP nr 5 –„Elektryk”), wykładowcy Wydziału Wychowania Fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego, a także gospodarze: nauczyciele edukacji zdrowotnej okręgu lwowskiego. Konferencję otworzyli koordynatorzy projektu, przedstawiając jego cele, wpływ na integrację narodów oraz walory uzdrowiskowe i zdrowotne terenu pogranicza.
Wykłady wprowadzające do tematyki działań prozdrowotnych wygłosili: Natalia Zharska (Problem otyłości w Europie), Iryna Turchyk (Aktywność ruchowa i problemy w realizacji celów zajęć wychowania fizycznego) oraz w bardzo ciekawym wykładzie Metabolizm, podstawowa przemiana materii, otyłość, zdrowe żywienie prof. dr hab. Mariusz Ozimek (AWF w Krakowie).
Podbudowa teoretyczna była podstawą do dyskusji i podsumowania problematyki badań naukowych prowadzonych w ramach projektu, którą w wykładzie Szkolne wychowanie fizyczne pierwotną profilaktyką chorób układu krążenia – wybrane aspekty dokonał prof. nadzw. dr hab. Emilian Zadarko (PWSZ w Krośnie, WWF UR). W swoim wystąpieniu zwrócił on uwagę na znaczącą rolę wychowania fizycznego oraz nauczycieli tego przedmiotu w profilaktyce chorób cywilizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem modyfikowalnych czynników ryzyka chorób układu krążenia. Kardioprotekcyjna rola wychowania fizycznego powinna opierać się przede wszystkim na monitoringu poziomu aktywności ruchowej młodzieży oraz wytrzymałości krążeniowo-oddechowej w odniesieniu do komponentów masy ciała, gdzie wykazano bardzo silną zależność pomiędzy tymi miernikami zdrowia a subiektywnym poczuciem własnego zdrowia badanej młodzieży. Nieodzownym elementem procesu monitorowania jest zwracanie uwagi na zachowania żywieniowe uczniów. Analiza stanu realizacji i kontroli tych zadań w ramach szkolnej edukacji zdrowotnej została przedstawiona w postaci dwujęzycznego skryptu Wybrane aspekty szkolnej edukacji zdrowotnej na przykładzie stylu życia młodzieży polsko-ukraińskiej, z którego będą mogli korzystać wykładowcy, nauczyciele i studenci w Polsce i na Ukrainie.
Warto przypomnieć, że dzięki realizacji projektu beneficjenci doposażyli swoje pracownie sprzęt badawczy oraz odbyły się: spotkania z młodzieżą dotyczące aktywności nakierowanej na zdrowie, wspólne imprezy sportowo-rekreacyjne dla młodzieży polskiej i ukraińskiej oraz badania naukowe (zachowań zdrowotnych stylu życia, wytrzymałości krążeniowo-oddechowej i budowy somatycznej). Podmiotami biorącymi udział w projekcie po stronie polskiej, oprócz wspomnianych wcześniej krośnieńskich szkół ponadgimnazjalnych, były: ZSP nr 4 w Krośnie „Naftówka”, LO nr 2 w Krośnie oraz ZS w Jedliczu (Szkoła Techniczna), a realizację przedsięwzięcia objął patronatem zastępca prezydenta Miasta Krosna Bronisław Baran.
Realizacja projektu przyczyniła się do wzrostu świadomości młodzieży polsko-ukraińskiego pogranicza na temat walorów i zalet aktywności fizycznej, uprawiania sportu i przestrzegania podstawowych zasad „zdrowego stylu życia”, co w konsekwencji przyczyni się do podtrzymania, poprawy ich zdrowia, osiągnięcia pożądanej sylwetki i budowy ciała, lepszego radzenia sobie z nauką i stresem. Będzie to skutkowało poprawą satysfakcji z jakości życia psychicznego i fizycznego w wieku dorosłym.
Wykładowcy PWSZ w Krośnie żywią nadzieję, że powstałe w ramach projektu: publikacja i strona www.studentfit.pwsz.krosno.pl będą dla osób związanych z ww. działalnością źródłem wiadomości i refleksji na temat działań prozdrowotnych i kształtu wychowania fizycznego realizowanych we współczesnej szkole.
W realizacji projektu wzięli udział pracownicy PWSZ w Krośnie: Tomasz Nawrocki (wnioskodawca), Maciej Wędkowski, Izabela Steliga-Lepucka, Edyta Nizioł-Babiarz, Monika Barabasz, Zbigniew Barabasz, Emilian Zadarko, Grzegorz Sobolewski, Krzysztof Frączek a także studenci kierunku Wychowania fizycznego.