Fundacja Edukacyjna Perspektywy zaprasza do udziału w otwartym konkursie Liderzy Zarządzania Uczelnią LUMEN 2015 na najbardziej innowacyjne i efektywne projekty i działania w zakresie zarzadzania uczelniami. Nagroda LUMEN jest przyznawana osobom i zespołom odpowiedzialnym za realizację projektów w pięciu obszarach efektywnego zarządzania uczelnią wyższą:
1. Lider Zarządzania
2. Innowacyjność w zarządzaniu
3. Współpraca z otoczeniem
4. Infrastruktura i przestrzeń
5. Umiędzynarodowienie
Lider Zarządzania
LUMEN w koronnej kategorii Lider Zarządzania zostanie przyznany osobie najpełniej uosabiającej idee promowane przez nagrody, takie jak: profesjonalne podejście do zarządzania uczelnią, integralne spojrzenie na sprawy dydaktyczne, naukowe i organizacyjne, oraz umiejętność efektywnego wdrażania innowacyjnych rozwiązań i adaptacji dobrych wzorców ze świata nauki i biznesu. Lider Zarządzania może być pomysłodawcą /autorem/ wykonawcą między innymi:
Partnerem merytorycznym konkursu w kategorii Lider Zarządzania jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Innowacyjność
O LUMEN w kategorii Innowacyjność w zarządzaniu mogą się ubiegać autorzy nowatorskich rozwiązań zarządczych i organizacyjnych, których rezultatem są wymierne korzyści dla uczelni oraz jej interesariuszy. Innowacyjność może dotyczyć tutaj zarówno wdrożenia nowoczesnego rozwiązania informatycznego usprawniającego funkcjonowanie uczelni, jak i procesowego podejścia do rozwiązywania problemów zarządczych w oparciu o dane, aż po dowolny, dobrze zdefiniowany projekt skutkujący wprowadzeniem korzystnej zmiany dla uczelni. Zgłoszenia mogą dotyczyć, przykładowo:
Współpraca z otoczeniem
LUMEN w kategorii Współpraca z otoczeniem zostanie przyznany przedstawicielom uczelni, które poprzez umiejętną współpracę ze społecznością lokalną i otoczeniem biznesowym podnoszą konkurencyjność swojej oferty oraz stwarzają doskonałe warunki do rozwoju zawodowego i naukowego swoim studentom, absolwentom i pracownikom. W tej kategorii chcemy wyróżniać działania prowadzące do zwiększenia rozpoznawalności uczelni wśród pracodawców i kandydatów, podnoszenia poziomu atrakcyjności absolwentów na rynku pracy, rozwoju nowych produktów i usług we współpracy z przedsiębiorstwami czy zakładania nowych przedsiębiorstw przez pracowników uczelni. Zgłoszenia mogą dotyczyć, przykładowo:
Infrastruktura i przestrzeń
LUMEN w kategorii Infrastruktura i przestrzeń trafi do osób zarządzających infrastrukturą budowlaną uczelni w sposób racjonalny i przemyślany, gwarantujący optymalne wykorzystanie istniejących obiektów uczelnianych i tych, których powstanie dopiero zaplanowano. O wyróżnienie mogą starać się zarówno osoby prowadzące działania porządkujące posiadaną przez uczelnię bazę lokalową (np. koncentrację rozproszonych jednostek administracyjnych), jak i autorzy innowacyjnych pomysłów na zagospodarowanie przestrzeni lokalowej uczelni, których rezultatem są wymierne korzyści finansowe lub wyższa jakość usług świadczonych przez uczelnię. Przykładowo, zgłoszenia w tej kategorii mogą dotyczyć projektów, w takich obszarach jak:
Umiędzynarodowienie
O LUMEN w kategorii Umiędzynarodowienie mogą starać się autorzy m.in. projektów, których celem jest zwiększenie liczby studentów z zagranicy w uczelni, promujących mobilność międzynarodową własnych studentów, zwiększających mobilność pracowników naukowych, czy osoby skutecznie integrujące studentów zagranicznych z lokalną społecznością uczelnianą. O nagrodę w tej kategorii mogą się również starać osoby, które zrealizowały projekty zwiększające atrakcyjność oferty edukacyjnej uczelni w kontekście międzynarodowym (np. prowadzenie studiów w języku obcym), czy też naukowcy, którzy zagwarantowali uczestnictwo uczelni w międzynarodowych projektach badawczych. Zgłoszenia w tej kategorii mogą dotyczyć np.:
Nagroda Specjalna
W każdej edycji konkursu możliwe jest również przyznanie Nagrody Specjalnej. W ramach tej kategorii będą brane pod uwagę projekty o szczególnej randze i wadze, które nie mieszczą się w pozostałych kategoriach. Zarządzanie różnorodnością (Diversity Management) jest nowym, ważnym obszarem zarządzania instytucją/uczelnią. Uznaje ono, że jednym z kluczowych zasobów, przyczyniających się do rozwoju organizacji i powstania optymalnych warunków dla generowania kreatywnych rozwiązań, jest środowisko jak najbardziej zróżnicowane. Niezwykle ważnym elementem zarządzania różnorodnością jest implementacja rozwiązań dedykowanych faktycznej i praktycznej równości kobiet i mężczyzn. Zwłaszcza w mocno niedoreprezentowanym pod kątem udziału kobiet, środowisku uczelni technicznych. Niedobór kobiet na uczelniach technicznych występuje na różnych poziomach - od poziomu studentów (udział kobiet globalnie na uczelniach technicznych to 37% kobiet, a na kierunkach stricte technologicznych - 5-20%), poprzez kadrę akademicką (13% profesury to kobiety) i zarządzającą (kobiety stanowią 13% wśród dziekanów i 8% wśród prorektorów).
Więcej informacji http://www.lumen.edu.pl/